תנ"ך על הפרק - שופטים ד - דבורה אשת לפידות / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

שופטים ד

215 / 929
היום

הפרק

וַיֹּסִ֙פוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל לַעֲשׂ֥וֹת הָרַ֖ע בְּעֵינֵ֣י יְהוָ֑ה וְאֵה֖וּד מֵֽת׃וַיִּמְכְּרֵ֣ם יְהוָ֗ה בְּיַד֙ יָבִ֣ין מֶֽלֶךְ־כְּנַ֔עַן אֲשֶׁ֥ר מָלַ֖ךְ בְּחָצ֑וֹר וְשַׂר־צְבָאוֹ֙ סִֽיסְרָ֔א וְה֥וּא יוֹשֵׁ֖ב בַּחֲרֹ֥שֶׁת הַגּוֹיִֽם׃וַיִּצְעֲק֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶל־יְהוָ֑ה כִּ֠י תְּשַׁ֨ע מֵא֤וֹת רֶֽכֶב־בַּרְזֶל֙ ל֔וֹ וְ֠הוּא לָחַ֞ץ אֶת־בְּנֵ֧י יִשְׂרָאֵ֛ל בְּחָזְקָ֖ה עֶשְׂרִ֥ים שָׁנָֽה׃וּדְבוֹרָה֙ אִשָּׁ֣ה נְבִיאָ֔ה אֵ֖שֶׁת לַפִּיד֑וֹת הִ֛יא שֹׁפְטָ֥ה אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל בָּעֵ֥ת הַהִֽיא׃וְ֠הִיא יוֹשֶׁ֨בֶת תַּֽחַת־תֹּ֜מֶר דְּבוֹרָ֗ה בֵּ֧ין הָרָמָ֛ה וּבֵ֥ין בֵּֽית־אֵ֖ל בְּהַ֣ר אֶפְרָ֑יִם וַיַּעֲל֥וּ אֵלֶ֛יהָ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לַמִּשְׁפָּֽט׃וַתִּשְׁלַ֗ח וַתִּקְרָא֙ לְבָרָ֣ק בֶּן־אֲבִינֹ֔עַם מִקֶּ֖דֶשׁ נַפְתָּלִ֑י וַתֹּ֨אמֶר אֵלָ֜יו הֲלֹ֥א צִוָּ֣ה ׀ יְהוָ֣ה אֱלֹהֵֽי־יִשְׂרָאֵ֗ל לֵ֤ךְ וּמָֽשַׁכְתָּ֙ בְּהַ֣ר תָּב֔וֹר וְלָקַחְתָּ֣ עִמְּךָ֗ עֲשֶׂ֤רֶת אֲלָפִים֙ אִ֔ישׁ מִבְּנֵ֥י נַפְתָּלִ֖י וּמִבְּנֵ֥י זְבֻלֽוּן׃וּמָשַׁכְתִּ֨י אֵלֶ֜יךָ אֶל־נַ֣חַל קִישׁ֗וֹן אֶת־סִֽיסְרָא֙ שַׂר־צְבָ֣א יָבִ֔ין וְאֶת־רִכְבּ֖וֹ וְאֶת־הֲמוֹנ֑וֹ וּנְתַתִּ֖יהוּ בְּיָדֶֽךָ׃וַיֹּ֤אמֶר אֵלֶ֙יהָ֙ בָּרָ֔ק אִם־תֵּלְכִ֥י עִמִּ֖י וְהָלָ֑כְתִּי וְאִם־לֹ֥א תֵלְכִ֛י עִמִּ֖י לֹ֥א אֵלֵֽךְ׃וַתֹּ֜אמֶר הָלֹ֧ךְ אֵלֵ֣ךְ עִמָּ֗ךְ אֶ֚פֶס כִּי֩ לֹ֨א תִֽהְיֶ֜ה תִּֽפְאַרְתְּךָ֗ עַל־הַדֶּ֙רֶךְ֙ אֲשֶׁ֣ר אַתָּ֣ה הוֹלֵ֔ךְ כִּ֣י בְֽיַד־אִשָּׁ֔ה יִמְכֹּ֥ר יְהוָ֖ה אֶת־סִֽיסְרָ֑א וַתָּ֧קָם דְּבוֹרָ֛ה וַתֵּ֥לֶך עִם־בָּרָ֖ק קֶֽדְשָׁה׃וַיַּזְעֵ֨ק בָּרָ֜ק אֶת־זְבוּלֻ֤ן וְאֶת־נַפְתָּלִי֙ קֶ֔דְשָׁה וַיַּ֣עַל בְּרַגְלָ֔יו עֲשֶׂ֥רֶת אַלְפֵ֖י אִ֑ישׁ וַתַּ֥עַל עִמּ֖וֹ דְּבוֹרָֽה׃וְחֶ֤בֶר הַקֵּינִי֙ נִפְרָ֣ד מִקַּ֔יִן מִבְּנֵ֥י חֹבָ֖ב חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֑ה וַיֵּ֣ט אָהֳל֔וֹ עַד־אֵל֥וֹןבצעניםבְּצַעֲנַנִּ֖יםאֲשֶׁ֥ר אֶת־קֶֽדֶשׁ׃וַיַּגִּ֖דוּ לְסִֽיסְרָ֑א כִּ֥י עָלָ֛ה בָּרָ֥ק בֶּן־אֲבִינֹ֖עַם הַר־תָּבֽוֹר׃וַיַּזְעֵ֨ק סִֽיסְרָ֜א אֶת־כָּל־רִכְבּ֗וֹ תְּשַׁ֤ע מֵאוֹת֙ רֶ֣כֶב בַּרְזֶ֔ל וְאֶת־כָּל־הָעָ֖ם אֲשֶׁ֣ר אִתּ֑וֹ מֵחֲרֹ֥שֶׁת הַגּוֹיִ֖ם אֶל־נַ֥חַל קִישֽׁוֹן׃וַתֹּאמֶר֩ דְּבֹרָ֨ה אֶל־בָּרָ֜ק ק֗וּם כִּ֣י זֶ֤ה הַיּוֹם֙ אֲשֶׁר֩ נָתַ֨ן יְהוָ֤ה אֶת־סִֽיסְרָא֙ בְּיָדֶ֔ךָ הֲלֹ֥א יְהוָ֖ה יָצָ֣א לְפָנֶ֑יךָ וַיֵּ֤רֶד בָּרָק֙ מֵהַ֣ר תָּב֔וֹר וַעֲשֶׂ֧רֶת אֲלָפִ֛ים אִ֖ישׁ אַחֲרָֽיו׃וַיָּ֣הָם יְ֠הוָה אֶת־סִֽיסְרָ֨א וְאֶת־כָּל־הָרֶ֧כֶב וְאֶת־כָּל־הַֽמַּחֲנֶ֛ה לְפִי־חֶ֖רֶב לִפְנֵ֣י בָרָ֑ק וַיֵּ֧רֶד סִֽיסְרָ֛א מֵעַ֥ל הַמֶּרְכָּבָ֖ה וַיָּ֥נָס בְּרַגְלָֽיו׃וּבָרָ֗ק רָדַ֞ף אַחֲרֵ֤י הָרֶ֙כֶב֙ וְאַחֲרֵ֣י הַֽמַּחֲנֶ֔ה עַ֖ד חֲרֹ֣שֶׁת הַגּוֹיִ֑ם וַיִּפֹּ֞ל כָּל־מַחֲנֵ֤ה סִֽיסְרָא֙ לְפִי־חֶ֔רֶב לֹ֥א נִשְׁאַ֖ר עַד־אֶחָֽד׃וְסִֽיסְרָא֙ נָ֣ס בְּרַגְלָ֔יו אֶל־אֹ֣הֶל יָעֵ֔ל אֵ֖שֶּׁת חֶ֣בֶר הַקֵּינִ֑י כִּ֣י שָׁל֗וֹם בֵּ֚ין יָבִ֣ין מֶֽלֶךְ־חָצ֔וֹר וּבֵ֕ין בֵּ֖ית חֶ֥בֶר הַקֵּינִֽי׃וַתֵּצֵ֣א יָעֵל֮ לִקְרַ֣את סִֽיסְרָא֒ וַתֹּ֣אמֶר אֵלָ֗יו סוּרָ֧ה אֲדֹנִ֛י סוּרָ֥ה אֵלַ֖י אַל־תִּירָ֑א וַיָּ֤סַר אֵלֶ֙יהָ֙ הָאֹ֔הֱלָה וַתְּכַסֵּ֖הוּ בַּשְּׂמִיכָֽה׃וַיֹּ֧אמֶר אֵלֶ֛יהָ הַשְׁקִינִי־נָ֥א מְעַט־מַ֖יִם כִּ֣י צָמֵ֑אתִי וַתִּפְתַּ֞ח אֶת־נֹ֧אוד הֶחָלָ֛ב וַתַּשְׁקֵ֖הוּ וַתְּכַסֵּֽהוּ׃וַיֹּ֣אמֶר אֵלֶ֔יהָ עֲמֹ֖ד פֶּ֣תַח הָאֹ֑הֶל וְהָיָה֩ אִם־אִ֨ישׁ יָב֜וֹא וּשְׁאֵלֵ֗ךְ וְאָמַ֛ר הֲיֵֽשׁ־פֹּ֥ה אִ֖ישׁ וְאָמַ֥רְתְּ אָֽיִן׃וַתִּקַּ֣ח יָעֵ֣ל אֵֽשֶׁת־חֶ֠בֶר אֶת־יְתַ֨ד הָאֹ֜הֶל וַתָּ֧שֶׂם אֶת־הַמַּקֶּ֣בֶת בְּיָדָ֗הּ וַתָּב֤וֹא אֵלָיו֙ בַּלָּ֔אט וַתִּתְקַ֤ע אֶת־הַיָּתֵד֙ בְּרַקָּת֔וֹ וַתִּצְנַ֖ח בָּאָ֑רֶץ וְהֽוּא־נִרְדָּ֥ם וַיָּ֖עַף וַיָּמֹֽת׃וְהִנֵּ֣ה בָרָק֮ רֹדֵ֣ף אֶת־סִֽיסְרָא֒ וַתֵּצֵ֤א יָעֵל֙ לִקְרָאת֔וֹ וַתֹּ֣אמֶר ל֔וֹ לֵ֣ךְ וְאַרְאֶ֔ךָּ אֶת־הָאִ֖ישׁ אֲשֶׁר־אַתָּ֣ה מְבַקֵּ֑שׁ וַיָּבֹ֣א אֵלֶ֔יהָ וְהִנֵּ֤ה סִֽיסְרָא֙ נֹפֵ֣ל מֵ֔ת וְהַיָּתֵ֖ד בְּרַקָּתֽוֹ׃וַיַּכְנַ֤ע אֱלֹהִים֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא אֵ֖ת יָבִ֣ין מֶֽלֶךְ־כְּנָ֑עַן לִפְנֵ֖י בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַתֵּ֜לֶךְ יַ֤ד בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ הָל֣וֹךְ וְקָשָׁ֔ה עַ֖ל יָבִ֣ין מֶֽלֶךְ־כְּנָ֑עַן עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר הִכְרִ֔יתוּ אֵ֖ת יָבִ֥ין מֶֽלֶךְ־כְּנָֽעַן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

דבורה אשת לפידות

הכתוב מציג את דבורה בפסוק הראשון של ההפטרה ''ודבורה אשה נביאה אשת לפידות'' (שופטים ד', ד'). חז''ל נחלקו בהבנת התואר ''אשת לפידות'' אפשר ש''אשת לפידות'' רומז לבעלה של דבורה שנקרא לפידות, והביטוי מקביל לביטויים כמו ''אשת איש'' או ''ושרי אשת אברם''. ואפשר שבעלה אינו מוזכר כלל בכתוב, ''ואשת לפידות'' הוא תאור עצמי של דבורה, כמו "אשת חיל" (משלי לא', י') או להבדיל "אשת מדנים" (משלי כא', יט') המתארים את האשה בלא התייחסות לבעלה כלל (השווה: האם בביטוי "בן נעות המרדות" (שמ"א כ', ל') מדבר שאול על אם יונתן שהיא נעוה ומורדת, או על יונתן עצמו שהוא בן מרדות כמו בן מות, בן חיל וכיו"ב).

הגמרא במגילה (דף יד'.) אומרת "מאי אשת לפידות? שהיתה עושה פתילות למשכן". כך מפרש גם רש"י כאן, וברור שלפי פרוש זה בעלה של דבורה אינו מוזכר כלל בכתוב. מפרשים נוספים מקבלים את העקרון הזה בפרוש "אשת", אך מסבירים את ה"לפידות" אחרת. במצודת דוד: "ר"ל אשת חיל זריזה במעשיה כלפיד אש והוא ענין מליצה" וכן במלבי"ם: "אשת לפידות- שהיו מעשיה בזריזות והתלהבות כלפידים". לפי שני הפירושים הללו אשת לפידות מסביר מדוע זכתה דבורה לנבואה.

הרלב"ג מביא פרוש שאשת לפידות מתאר את דרגת נבואתה "ויהיה לפידים ולפידות ענין אחד, והרצון בו כי כבר הגיע עוצם מדרגתה בנבואה עד שהיו נראים לפידים במקום שהיתה מגעת לה הנבואה כמו שספרה התורה במשה רבינו עליו השלום" הרלב"ג מתיחס בברור לפסוק (שמות לד', כט')- "כי קרן עור פניו" (של משה) רק שאצל משה היתה קרינת הפנים בו בעצמו, בחינת התגברות אור הנשמה על עור הגוף. ואצל דבורה בחינה מכוה יוצר שנראו לפידים במקומה. ואולי רמזו כאן לדרגה כעין שדרשו חז"ל "ר' אבהו היה יושב ודורש ואש מתלהטת סביבותיו" (שהש"ר א', נב') . במדרשים מצאנו חזרה לענין הפתילות, אלא שהם מסמיכים זאת לבעלה של דבורה, שעל שמן נקרא הוא לפידות ואשתו "אשת לפידות". כך בפרקי דר' אלעזר פ"ט: "בעלה של דבורה עם הארץ היה אמרה לו אשתו: בא ואעשה לך פתילות והולך אותם לבית המקדש שבשילה… והוא היה עושה פתילות עבות כדי שיהיה אורן מרובה לפיכך נקרא שמו לפידות" . וכן ביל"ש שופטים מב': "לפידות עושה פתילות למשכן . היא מתבוננת ועושה פתילות עבות כדי שיהיה אורן מרובה. והקב"ה בוחן לבות וכליות אמר לה: דבורה את מתכוונת להרבות אורי אף אני ארבה אורך… מי זכה ללפידות שיהא חלקו עם הכשרים ויבא לחיי העוה"ב? הוי אומר דבורה אשתו".

לפי המדרשים ברור שלפידות הוא שם האיש על שם הלפידים ואשת לפידות היא "רק" אשתו. אבל באמת גם לפי המדרשים הללו יוזמת הדלקת הלפידים היתה דבורה, ואולי לכן גם לפי בעלי המדרש יש לדרוש את "אשת לפידות" למעלת הלפידים של דבורה.

זהוי "לפידות" כשם "בעלה של דבורה מביאנו להבין מדרש נוסף המובא שם ביל"ש: "ג' שמות יש לו ברק מיכאל ולפידות. ברק על שם שפניו דומות לברק. מיכאל על שם שממיך עצמו. ד"א ע"ש מלאך. לפידות ע"ש פתילות…". ברק בן אבינועם הוא איפוא בעלה של דבורה- לפידות. וכך הביא הרד"ק כאן "לפידות- אמרו שהוא ברק בן אבינועם. וברק ולפידות קרובים בענין…" ובעצם יש כאן שם אחד שהוראתו אש, ונקרא פעם לפידות ופעם ברק.

ההשואה בין ברק ללפידות עולה גם ממדרש אחד על ברק. כך שנינו בתנא דבי אליהו פ"י: "ברק שמש את הזקנים בחייו של יהושע ושמשן לאחר מותו. הביאוהו ונתנוהו אצל דבורה. באותה שעה הראוה לדבורה במה שהקב"ה מושיע את ישראל מבין האומות. בבני אדם שהם משכימים ומעריבים לבית הכנסת". אע"פ שלא נאמר על ברק שהיה עם הארץ, כדרך שנאמר בלפידות, הנה שניהם אינם מיוחדים בתורתם העמוקה, אלא דווקא בשמושה של תורה, בסדור הספסלים (כיהושע) בהשכמה לבית הכנסת ובהעלאת הנרות.

וזהו שמו השלישי מיכאל- שממיך את עצמו. ודווקא שפלותו זו והנמכת קומתו הם שזיכוהו להושיע את ישראל, ולהקרא על שם מיכאל המלאך- שרו של ישראל.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך