תנ"ך על הפרק - בראשית יד - הופעת ערכו העולמי של אברהם / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית יד

14 / 929
היום

הפרק

מלחמת המלכים

וַיְהִ֗י בִּימֵי֙ אַמְרָפֶ֣ל מֶֽלֶךְ־שִׁנְעָ֔ר אַרְי֖וֹךְ מֶ֣לֶךְ אֶלָּסָ֑ר כְּדָרְלָעֹ֙מֶר֙ מֶ֣לֶךְ עֵילָ֔ם וְתִדְעָ֖ל מֶ֥לֶךְ גּוֹיִֽם׃עָשׂ֣וּ מִלְחָמָ֗ה אֶת־בֶּ֙רַע֙ מֶ֣לֶךְ סְדֹ֔ם וְאֶת־בִּרְשַׁ֖ע מֶ֣לֶךְ עֲמֹרָ֑ה שִׁנְאָ֣ב ׀ מֶ֣לֶךְ אַדְמָ֗ה וְשֶׁמְאֵ֙בֶר֙ מֶ֣לֶךְצבייםצְבוֹיִ֔יםוּמֶ֥לֶךְ בֶּ֖לַע הִיא־צֹֽעַר׃כָּל־אֵ֙לֶּה֙ חָֽבְר֔וּ אֶל־עֵ֖מֶק הַשִּׂדִּ֑ים ה֖וּא יָ֥ם הַמֶּֽלַח׃שְׁתֵּ֤ים עֶשְׂרֵה֙ שָׁנָ֔ה עָבְד֖וּ אֶת־כְּדָרְלָעֹ֑מֶר וּשְׁלֹשׁ־עֶשְׂרֵ֥ה שָׁנָ֖ה מָרָֽדוּ׃וּבְאַרְבַּע֩ עֶשְׂרֵ֨ה שָׁנָ֜ה בָּ֣א כְדָרְלָעֹ֗מֶר וְהַמְּלָכִים֙ אֲשֶׁ֣ר אִתּ֔וֹ וַיַּכּ֤וּ אֶת־רְפָאִים֙ בְּעַשְׁתְּרֹ֣ת קַרְנַ֔יִם וְאֶת־הַזּוּזִ֖ים בְּהָ֑ם וְאֵת֙ הָֽאֵימִ֔ים בְּשָׁוֵ֖ה קִרְיָתָֽיִם׃וְאֶת־הַחֹרִ֖י בְּהַרְרָ֣ם שֵׂעִ֑יר עַ֚ד אֵ֣יל פָּארָ֔ן אֲשֶׁ֖ר עַל־הַמִּדְבָּֽר׃וַ֠יָּשֻׁבוּ וַיָּבֹ֜אוּ אֶל־עֵ֤ין מִשְׁפָּט֙ הִ֣וא קָדֵ֔שׁ וַיַּכּ֕וּ אֶֽת־כָּל־שְׂדֵ֖ה הָעֲמָלֵקִ֑י וְגַם֙ אֶת־הָ֣אֱמֹרִ֔י הַיֹּשֵׁ֖ב בְּחַֽצְצֹ֥ן תָּמָֽר׃וַיֵּצֵ֨א מֶֽלֶךְ־סְדֹ֜ם וּמֶ֣לֶךְ עֲמֹרָ֗ה וּמֶ֤לֶךְ אַדְמָה֙ וּמֶ֣לֶךְצבייםצְבוֹיִ֔םוּמֶ֥לֶךְ בֶּ֖לַע הִוא־צֹ֑עַר וַיַּֽעַרְכ֤וּ אִתָּם֙ מִלְחָמָ֔ה בְּעֵ֖מֶק הַשִּׂדִּֽים׃אֵ֣ת כְּדָרְלָעֹ֜מֶר מֶ֣לֶךְ עֵילָ֗ם וְתִדְעָל֙ מֶ֣לֶךְ גּוֹיִ֔ם וְאַמְרָפֶל֙ מֶ֣לֶךְ שִׁנְעָ֔ר וְאַרְי֖וֹךְ מֶ֣לֶךְ אֶלָּסָ֑ר אַרְבָּעָ֥ה מְלָכִ֖ים אֶת־הַחֲמִשָּֽׁה׃וְעֵ֣מֶק הַשִׂדִּ֗ים בֶּֽאֱרֹ֤ת בֶּאֱרֹת֙ חֵמָ֔ר וַיָּנֻ֛סוּ מֶֽלֶךְ־סְדֹ֥ם וַעֲמֹרָ֖ה וַיִּפְּלוּ־שָׁ֑מָּה וְהַנִּשְׁאָרִ֖ים הֶ֥רָה נָּֽסוּ׃וַ֠יִּקְחוּ אֶת־כָּל־רְכֻ֨שׁ סְדֹ֧ם וַעֲמֹרָ֛ה וְאֶת־כָּל־אָכְלָ֖ם וַיֵּלֵֽכוּ׃וַיִּקְח֨וּ אֶת־ל֧וֹט וְאֶת־רְכֻשׁ֛וֹ בֶּן־אֲחִ֥י אַבְרָ֖ם וַיֵּלֵ֑כוּ וְה֥וּא יֹשֵׁ֖ב בִּסְדֹֽם׃וַיָּבֹא֙ הַפָּלִ֔יט וַיַּגֵּ֖ד לְאַבְרָ֣ם הָעִבְרִ֑י וְהוּא֩ שֹׁכֵ֨ן בְּאֵֽלֹנֵ֜י מַמְרֵ֣א הָאֱמֹרִ֗י אֲחִ֤י אֶשְׁכֹּל֙ וַאֲחִ֣י עָנֵ֔ר וְהֵ֖ם בַּעֲלֵ֥י בְרִית־אַבְרָֽם׃וַיִּשְׁמַ֣ע אַבְרָ֔ם כִּ֥י נִשְׁבָּ֖ה אָחִ֑יו וַיָּ֨רֶק אֶת־חֲנִיכָ֜יו יְלִידֵ֣י בֵית֗וֹ שְׁמֹנָ֤ה עָשָׂר֙ וּשְׁלֹ֣שׁ מֵא֔וֹת וַיִּרְדֹּ֖ף עַד־דָּֽן׃וַיֵּחָלֵ֨ק עֲלֵיהֶ֧ם ׀ לַ֛יְלָה ה֥וּא וַעֲבָדָ֖יו וַיַּכֵּ֑ם וַֽיִּרְדְּפֵם֙ עַד־חוֹבָ֔ה אֲשֶׁ֥ר מִשְּׂמֹ֖אל לְדַמָּֽשֶׂק׃וַיָּ֕שֶׁב אֵ֖ת כָּל־הָרְכֻ֑שׁ וְגַם֩ אֶת־ל֨וֹט אָחִ֤יו וּרְכֻשׁוֹ֙ הֵשִׁ֔יב וְגַ֥ם אֶת־הַנָּשִׁ֖ים וְאֶת־הָעָֽם׃וַיֵּצֵ֣א מֶֽלֶךְ־סְדֹם֮ לִקְרָאתוֹ֒ אַחֲרֵ֣י שׁוּב֗וֹ מֵֽהַכּוֹת֙ אֶת־כְּדָרלָעֹ֔מֶר וְאֶת־הַמְּלָכִ֖ים אֲשֶׁ֣ר אִתּ֑וֹ אֶל־עֵ֣מֶק שָׁוֵ֔ה ה֖וּא עֵ֥מֶק הַמֶּֽלֶךְ׃וּמַלְכִּי־צֶ֙דֶק֙ מֶ֣לֶךְ שָׁלֵ֔ם הוֹצִ֖יא לֶ֣חֶם וָיָ֑יִן וְה֥וּא כֹהֵ֖ן לְאֵ֥ל עֶלְיֽוֹן׃וַֽיְבָרְכֵ֖הוּ וַיֹּאמַ֑ר בָּר֤וּךְ אַבְרָם֙ לְאֵ֣ל עֶלְי֔וֹן קֹנֵ֖ה שָׁמַ֥יִם וָאָֽרֶץ׃וּבָרוּךְ֙ אֵ֣ל עֶלְי֔וֹן אֲשֶׁר־מִגֵּ֥ן צָרֶ֖יךָ בְּיָדֶ֑ךָ וַיִּתֶּן־ל֥וֹ מַעֲשֵׂ֖ר מִכֹּֽל׃וַיֹּ֥אמֶר מֶֽלֶךְ־סְדֹ֖ם אֶל־אַבְרָ֑ם תֶּן־לִ֣י הַנֶּ֔פֶשׁ וְהָרְכֻ֖שׁ קַֽח־לָֽךְ׃וַיֹּ֥אמֶר אַבְרָ֖ם אֶל־מֶ֣לֶךְ סְדֹ֑ם הֲרִימֹ֨תִי יָדִ֤י אֶל־יְהוָה֙ אֵ֣ל עֶלְי֔וֹן קֹנֵ֖ה שָׁמַ֥יִם וָאָֽרֶץ׃אִם־מִחוּט֙ וְעַ֣ד שְׂרֽוֹךְ־נַ֔עַל וְאִם־אֶקַּ֖ח מִכָּל־אֲשֶׁר־לָ֑ךְ וְלֹ֣א תֹאמַ֔ר אֲנִ֖י הֶעֱשַׁ֥רְתִּי אֶת־אַבְרָֽם׃בִּלְעָדַ֗י רַ֚ק אֲשֶׁ֣ר אָֽכְל֣וּ הַנְּעָרִ֔ים וְחֵ֙לֶק֙ הָֽאֲנָשִׁ֔ים אֲשֶׁ֥ר הָלְכ֖וּ אִתִּ֑י עָנֵר֙ אֶשְׁכֹּ֣ל וּמַמְרֵ֔א הֵ֖ם יִקְח֥וּ חֶלְקָֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

הופעת ערכו העולמי של אברהם

אברהם חי את חייו השקטים, בעלי האופי האמוני וצורת החיים הראויה, אולם חייו אינם מצטמצמים אל המישור האישי של עבודת ד', אלא הולכים ומקבלים את ערכם האמיתי, הכלל־עולמי. ארץ־ישראל, שבה קבע את מושבו, מתגלה כזירת מאבק עולמי על השלטון ועל קביעת האופי התרבותי הראוי לאנושות כולה.

קבוצת מלכי הצפון, המאוגדים בהנהגה אחת, מביאים תחת שבט שלטונם את כל ארצות העמים המתפתחים מבני נח. אצל מלכי הצפון התפתחה האידיאולוגיה של דור הפלגה – שלטון שבמרכזו עומד האדם, ולשם ביסוסו הוא בונה לו א-לילים שעניינם לבטא את רוחו ודעותיו. זאת להבדיל מתורת ישראל המאמינה בא-להי עולם נצחי, שמילוי שליחותו הוא זכות לאדם.

חטאם של בני דור הפלגה ממשיך את מחשבת הנחש בגן־עדן, הקוראת לאדם להיות כא-להים ולהתעלם ממלכות ד'. שיטה חברתית זו, למרות הרשעות הצפונה בתוכה, קוראת כלפי חוץ להסכמה חברתית וכיבוד האדם באשר הוא במסגרת המוסר החברתי, מוסר שהוא פרי רוחו של האדם ואינו מוכתב מלמעלה.

בארץ־ישראל, לעומת זאת, קמו מלכויות רשע – חמשת מלכי סדום ועמורה - שהיו כרוכים אחר תאוותיהם הפרטיות ושקועים בהנאות העולם. הם הקימו מסגרות מרושעות ששללו כל הטבה לזרים בדרך קשה ואכזרית, וסיכנו את שלומם של אלו משכניהם שלא הלכו בדרכם המרושעת.

ארבעת מלכי הצפון, מתוך חזון המתיימר להנהגה עולמית, רצו לקבוע סדר כללי על פי שיטתם ומתוך כך השתלטו על מלכי סדום ועמורה. אלו האחרונים התקשו לקבל את עול השלטון המבקש להגביל את תאוותיהם, ובהזדמנות הראשונה מרדו במשעבדיהם. כך נפתח מסע מלחמה עולמי, כאשר ארץ־ישראל משמשת לשתי הסיעות הללו כזירת קרב.

אברהם, איש האמונה והצדק הנמשכים משמי שמים, איננו מוצא מקום להתערב לטובת אחד הצדדים, ששניהם גם יחד רחוקים מדרכו – דרך ד'. אולם ההשגחה מתערבת על מנת להכריח אותו למלא את ייעודו העולמי כמתקן ומכוון, ייעוד שאיננו מאפשר לו לעמוד מן הצד. במלחמה שהייתה בְּעֵ֖מֶק הַשִּׂדִּֽים ניצחו מלכי הצפון, ומלכי סְדֹ֥ם וַעֲמֹרָ֖ה נפלו לתוך בֶּאֱרֹת֙ החֵמָר (י) [אפשר שבארות אלו רומזות לחומר, המבורך מצד עצמו, שמלכים אלו שקעו בתוכו באורחות חייהם, ומשום כך בו הייתה מפלתם].

לוט, כזכור, קבע את מושבו בסדום, ומשום כך נשבה בעת מפלתה יחד עם שאר יושביה (יב). הדבר נודע לאברהם על־ידי הַפָּלִ֔יט, בשעה שהיה עסוק בתפקידו החינוכי עם חֲנִיכָ֜יו בעלי בריתו (יג). מיד יוצא אברהם להצלת בן־אחיו, ובכך הוא מלמד את חֲנִיכָ֜יו כי דרך האמונה איננה שוללת את קשרי הטבע, הנמשכים גם הם מתוכה (יד). גם אם עזב לוט את דרך ד', דרכו של אברהם; הרי מצד ההשגחה הא-להית המסדרת את קשרי המשפחה קרוב הוא אליו, וההתחייבות הטבעית הנמשכת מקשר זה מחייבת אותו להיחלץ לעזרתו גם כשיש צורך להתבטל עקב כך מדברי התורה.

במאבק קשה רודף אברהם אחר מלכי הצפון אל תוך הלילה, וליד דמשק, בגבולה של ארץ־ישראל (טו), הוא מכה אותם ומשיב את לוט אחיו ואת כל השבויים אל הארץ (טז). אברהם איננו ממשיך לרדוף את המלכים הלאה, מכיוון שבשלב זה אין הוא מתיימר לתקן את העולם כולו. הוא מסתפק בעמידה על משמר ערכיו ואמונתו בתוך תחומה של ארץ־ישראל.

ניצחונו של אברהם עושה רושם גדול בין תושבי הארץ לא רק מצד גבורתו ויכולתו המעשית, אלא קודם כל מצד ההכרה בצדקת דרכו המחברת את המעשה ואת החיים לאמונה בא־ל עליון קֹנֵ֖ה שָׁמַ֥יִם וָאָֽרֶץ. מתוך כך שורה על אברהם ברכתו של מַלְכִּי־צֶדֶק, וממשיכה אליו גם את ברכת ד' המצליח דרכו (יט-כ).

בצדקותו של אברהם, המחנכת להסתפקות במועט ולמאיסת תאוות החומר, הוא משיב למלך סדום את כל רכושו ומברר בכך את עומק עבודתו המכוונת אל ד' ללא בקשת תועלת עכשווית מזדמנת (כג). יחד עם זאת, אברהם מבין שדרישותיו המוסריות אינן הולמות את חניכיו, ולכן הוא דואג לצורכיהם החומריים ואינו מחמיר עליהם כפי שהחמיר על עצמו (כד).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך