תנ"ך על הפרק - במדבר ה - קשה זיווגן כקריעת ים סוף / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

במדבר ה

122 / 929
היום

הפרק

שִׁלּוּחַ טמאים מהמחנה, גוזל ונשבע, תרומה, קדשים, סוטה

וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃צַ֚ו אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וִֽישַׁלְּחוּ֙ מִן־הַֽמַּחֲנֶ֔ה כָּל־צָר֖וּעַ וְכָל־זָ֑ב וְכֹ֖ל טָמֵ֥א לָנָֽפֶשׁ׃מִזָּכָ֤ר עַד־נְקֵבָה֙ תְּשַׁלֵּ֔חוּ אֶל־מִח֥וּץ לַֽמַּחֲנֶ֖ה תְּשַׁלְּח֑וּם וְלֹ֤א יְטַמְּאוּ֙ אֶת־מַ֣חֲנֵיהֶ֔ם אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י שֹׁכֵ֥ן בְּתוֹכָֽם׃וַיַּֽעֲשׂוּ־כֵן֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַיְשַׁלְּח֣וּ אוֹתָ֔ם אֶל־מִח֖וּץ לַֽמַּחֲנֶ֑ה כַּאֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה כֵּ֥ן עָשׂ֖וּ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּר֮ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ אִ֣ישׁ אֽוֹ־אִשָּׁ֗ה כִּ֤י יַעֲשׂוּ֙ מִכָּל־חַטֹּ֣את הָֽאָדָ֔ם לִמְעֹ֥ל מַ֖עַל בַּיהוָ֑ה וְאָֽשְׁמָ֖ה הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִֽוא׃וְהִתְוַדּ֗וּ אֶֽת־חַטָּאתָם֮ אֲשֶׁ֣ר עָשׂוּ֒ וְהֵשִׁ֤יב אֶת־אֲשָׁמוֹ֙ בְּרֹאשׁ֔וֹ וַחֲמִישִׁת֖וֹ יֹסֵ֣ף עָלָ֑יו וְנָתַ֕ן לַאֲשֶׁ֖ר אָשַׁ֥ם לֽוֹ׃וְאִם־אֵ֨ין לָאִ֜ישׁ גֹּאֵ֗ל לְהָשִׁ֤יב הָאָשָׁם֙ אֵלָ֔יו הָאָשָׁ֛ם הַמּוּשָׁ֥ב לַיהוָ֖ה לַכֹּהֵ֑ן מִלְּבַ֗ד אֵ֚יל הַכִּפֻּרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר יְכַפֶּר־בּ֖וֹ עָלָֽיו׃וְכָל־תְּרוּמָ֞ה לְכָל־קָדְשֵׁ֧י בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֛ל אֲשֶׁר־יַקְרִ֥יבוּ לַכֹּהֵ֖ן ל֥וֹ יִהְיֶֽה׃וְאִ֥ישׁ אֶת־קֳדָשָׁ֖יו ל֣וֹ יִהְי֑וּ אִ֛ישׁ אֲשֶׁר־יִתֵּ֥ן לַכֹּהֵ֖ן ל֥וֹ יִהְיֶֽה׃וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּר֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְאָמַרְתָּ֖ אֲלֵהֶ֑ם אִ֥ישׁ אִישׁ֙ כִּֽי־תִשְׂטֶ֣ה אִשְׁתּ֔וֹ וּמָעֲלָ֥ה ב֖וֹ מָֽעַל׃וְשָׁכַ֨ב אִ֣ישׁ אֹתָהּ֮ שִׁכְבַת־זֶרַע֒ וְנֶעְלַם֙ מֵעֵינֵ֣י אִישָׁ֔הּ וְנִסְתְּרָ֖ה וְהִ֣יא נִטְמָ֑אָה וְעֵד֙ אֵ֣ין בָּ֔הּ וְהִ֖וא לֹ֥א נִתְפָּֽשָׂה׃וְעָבַ֨ר עָלָ֧יו רֽוּחַ־קִנְאָ֛ה וְקִנֵּ֥א אֶת־אִשְׁתּ֖וֹ וְהִ֣וא נִטְמָ֑אָה אוֹ־עָבַ֨ר עָלָ֤יו רֽוּחַ־קִנְאָה֙ וְקִנֵּ֣א אֶת־אִשְׁתּ֔וֹ וְהִ֖יא לֹ֥א נִטְמָֽאָה׃וְהֵבִ֨יא הָאִ֣ישׁ אֶת־אִשְׁתּוֹ֮ אֶל־הַכֹּהֵן֒ וְהֵבִ֤יא אֶת־קָרְבָּנָהּ֙ עָלֶ֔יהָ עֲשִׂירִ֥ת הָאֵיפָ֖ה קֶ֣מַח שְׂעֹרִ֑ים לֹֽא־יִצֹ֨ק עָלָ֜יו שֶׁ֗מֶן וְלֹֽא־יִתֵּ֤ן עָלָיו֙ לְבֹנָ֔ה כִּֽי־מִנְחַ֤ת קְנָאֹת֙ ה֔וּא מִנְחַ֥ת זִכָּר֖וֹן מַזְכֶּ֥רֶת עָוֺֽן׃וְהִקְרִ֥יב אֹתָ֖הּ הַכֹּהֵ֑ן וְהֶֽעֱמִדָ֖הּ לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃וְלָקַ֧ח הַכֹּהֵ֛ן מַ֥יִם קְדֹשִׁ֖ים בִּכְלִי־חָ֑רֶשׂ וּמִן־הֶֽעָפָ֗ר אֲשֶׁ֤ר יִהְיֶה֙ בְּקַרְקַ֣ע הַמִּשְׁכָּ֔ן יִקַּ֥ח הַכֹּהֵ֖ן וְנָתַ֥ן אֶל־הַמָּֽיִם׃וְהֶעֱמִ֨יד הַכֹּהֵ֥ן אֶֽת־הָאִשָּׁה֮ לִפְנֵ֣י יְהוָה֒ וּפָרַע֙ אֶת־רֹ֣אשׁ הָֽאִשָּׁ֔ה וְנָתַ֣ן עַל־כַּפֶּ֗יהָ אֵ֚ת מִנְחַ֣ת הַזִּכָּר֔וֹן מִנְחַ֥ת קְנָאֹ֖ת הִ֑וא וּבְיַ֤ד הַכֹּהֵן֙ יִהְי֔וּ מֵ֥י הַמָּרִ֖ים הַמְאָֽרֲרִֽים׃וְהִשְׁבִּ֨יעַ אֹתָ֜הּ הַכֹּהֵ֗ן וְאָמַ֤ר אֶל־הָֽאִשָּׁה֙ אִם־לֹ֨א שָׁכַ֥ב אִישׁ֙ אֹתָ֔ךְ וְאִם־לֹ֥א שָׂטִ֛ית טֻמְאָ֖ה תַּ֣חַת אִישֵׁ֑ךְ הִנָּקִ֕י מִמֵּ֛י הַמָּרִ֥ים הַֽמְאָרֲרִ֖ים הָאֵֽלֶּה׃וְאַ֗תְּ כִּ֥י שָׂטִ֛ית תַּ֥חַת אִישֵׁ֖ךְ וְכִ֣י נִטְמֵ֑את וַיִּתֵּ֨ן אִ֥ישׁ בָּךְ֙ אֶת־שְׁכָבְתּ֔וֹ מִֽבַּלְעֲדֵ֖י אִישֵֽׁךְ׃וְהִשְׁבִּ֨יעַ הַכֹּהֵ֥ן אֶֽת־הָֽאִשָּׁה֮ בִּשְׁבֻעַ֣ת הָאָלָה֒ וְאָמַ֤ר הַכֹּהֵן֙ לָֽאִשָּׁ֔ה יִתֵּ֨ן יְהוָ֥ה אוֹתָ֛ךְ לְאָלָ֥ה וְלִשְׁבֻעָ֖ה בְּת֣וֹךְ עַמֵּ֑ךְ בְּתֵ֨ת יְהוָ֤ה אֶת־יְרֵכֵךְ֙ נֹפֶ֔לֶת וְאֶת־בִּטְנֵ֖ךְ צָבָֽה׃וּ֠בָאוּ הַמַּ֨יִם הַמְאָרְרִ֤ים הָאֵ֙לֶּה֙ בְּֽמֵעַ֔יִךְ לַצְבּ֥וֹת בֶּ֖טֶן וְלַנְפִּ֣ל יָרֵ֑ךְ וְאָמְרָ֥ה הָאִשָּׁ֖ה אָמֵ֥ן ׀ אָמֵֽן׃וְ֠כָתַב אֶת־הָאָלֹ֥ת הָאֵ֛לֶּה הַכֹּהֵ֖ן בַּסֵּ֑פֶר וּמָחָ֖ה אֶל־מֵ֥י הַמָּרִֽים׃וְהִשְׁקָה֙ אֶת־הָ֣אִשָּׁ֔ה אֶת־מֵ֥י הַמָּרִ֖ים הַמְאָֽרֲרִ֑ים וּבָ֥אוּ בָ֛הּ הַמַּ֥יִם הַֽמְאָרֲרִ֖ים לְמָרִֽים׃וְלָקַ֤ח הַכֹּהֵן֙ מִיַּ֣ד הָֽאִשָּׁ֔ה אֵ֖ת מִנְחַ֣ת הַקְּנָאֹ֑ת וְהֵנִ֤יף אֶת־הַמִּנְחָה֙ לִפְנֵ֣י יְהוָ֔ה וְהִקְרִ֥יב אֹתָ֖הּ אֶל־הַמִּזְבֵּֽחַ׃וְקָמַ֨ץ הַכֹּהֵ֤ן מִן־הַמִּנְחָה֙ אֶת־אַזְכָּ֣רָתָ֔הּ וְהִקְטִ֖יר הַמִּזְבֵּ֑חָה וְאַחַ֛ר יַשְׁקֶ֥ה אֶת־הָאִשָּׁ֖ה אֶת־הַמָּֽיִם׃וְהִשְׁקָ֣הּ אֶת־הַמַּ֗יִם וְהָיְתָ֣ה אִֽם־נִטְמְאָה֮ וַתִּמְעֹ֣ל מַ֣עַל בְּאִישָׁהּ֒ וּבָ֨אוּ בָ֜הּ הַמַּ֤יִם הַמְאָֽרֲרִים֙ לְמָרִ֔ים וְצָבְתָ֣ה בִטְנָ֔הּ וְנָפְלָ֖ה יְרֵכָ֑הּ וְהָיְתָ֧ה הָאִשָּׁ֛ה לְאָלָ֖ה בְּקֶ֥רֶב עַמָּֽהּ׃וְאִם־לֹ֤א נִטְמְאָה֙ הָֽאִשָּׁ֔ה וּטְהֹרָ֖ה הִ֑וא וְנִקְּתָ֖ה וְנִזְרְעָ֥ה זָֽרַע׃זֹ֥את תּוֹרַ֖ת הַקְּנָאֹ֑ת אֲשֶׁ֨ר תִּשְׂטֶ֥ה אִשָּׁ֛ה תַּ֥חַת אִישָׁ֖הּ וְנִטְמָֽאָה׃א֣וֹ אִ֗ישׁ אֲשֶׁ֨ר תַּעֲבֹ֥ר עָלָ֛יו ר֥וּחַ קִנְאָ֖ה וְקִנֵּ֣א אֶת־אִשְׁתּ֑וֹ וְהֶעֱמִ֤יד אֶת־הָֽאִשָּׁה֙ לִפְנֵ֣י יְהוָ֔ה וְעָ֤שָׂה לָהּ֙ הַכֹּהֵ֔ן אֵ֥ת כָּל־הַתּוֹרָ֖ה הַזֹּֽאת׃וְנִקָּ֥ה הָאִ֖ישׁ מֵעָוֺ֑ן וְהָאִשָּׁ֣ה הַהִ֔וא תִּשָּׂ֖א אֶת־עֲוֺנָֽהּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

קשה זיווגן כקריעת ים סוף

"איש איש כי תשטה אשתו ומעלה בו מעל" (במדבר ה, יב). א"ר שמואל בר רב יצחק, פתח ריש לקיש בסוטה, אמר הכי: אין מזווגין לו לאדם אישה אלא לפי מעשיו (רש"י: צנועה לצדיק ופרוצה לרשע) וכו'. אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן וקשין לזיווגן כקריעת ים סוף (רש"י: שנשתנו מעשי בראשית) שנאמר "אלוקים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות" (תהילים סח, ז). איני, והא אמר רב יהודה אמר רב, ארבעים יום קודם יצירת הולד, בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני וכו'. לא קשיא, הא בזווג ראשון (רש"י: לפי המזל), הא בזווג שני (רש"י: לפי מעשיו, וקשה לזווגן לפי שאינה בת זוגו)" (סוטה ב ע"א).
לכאורה עניין הזיווג הוא מהדברים הטבעיים שבעולמנו, שכן האיש והאישה שניהם שואפים להקים בית מתוך אינטרס משותף. ואף כי ישנן קשיים, מ"מ הדמיון לנס הגדול של קריעת ים סוף דורש הסבר; שהרי מלשון חז"ל משמע שעצם הזיווג הוא מעשה המצריך שינוי מעשה בראשית כקריעת ים סוף בשעתה. עוד יש להבין, מה שאמרו חז"ל שכבר ארבעים יום לפני יצירת הוולד מכריזין על בת זוגו של אדם - מה טעם להכריז על כך בשעה מוקדמת כ"כ, ולא לעשות כן בשעת הלידה? ועוד,  מה הקושי המיוחד בזיווג שני דווקא, שהוא דומה לקריעת ים סוף?
והערה נוספת. מצינו נס הדומה לזה של קריעת ים סוף, נס נחלי ארנון, והוא מתאים יותר לתאר את הקושי למצוא זיווג הולם. על הפסוק "את והב בסופה ואת הנחלים ארנון" (במדבר כא, יד), כתב רש"י "כשם שמספרים בנסי ים סוף, כך יש לספר בנסי נחלי ארנון, שאף כאן נעשו נסים גדולים". לכאורה הדמיון לנסי נחל ארנון מתאים יותר מאשר לקריעת ים סוף, שהרי בזיווג וחיבור בין בני זוג עסקינן, והרי זה דומה לנס נחל ארנון שנתקרבו ההרים זה לזה "והיו אותן הנקעים בהר של צד מואב, ובהר של צד אמוריים היו כנגד אותן נקעים כמין קרנות ושדים בולטין לחוץ, כיון שבאו ישראל לעבור, נזדעזע ההר של ארץ ישראל כשפחה היוצאת להקביל פני גבירתה, ונתקרב לצד ההר של מואב, ונכנסו אותן השדים לתוך אותן נקעים והרגום" (רש"י, שם שם, טו). הרי שלעניין האחדות, יפה יותר הדוגמא של נחלי ארנון שנתקרבו ההרים זה לזה, יותר מאשר קריעת ים סוף שעניינו פירוד ולא אחדות.
בספר באר יוסף לרב יוסף צבי סלנט [מי שהיה חותנו של מורנו ורבנו הבלתי נשכח, הרב אליעזרוב זצ"ל] כתב לבאר הדברים עפ"י דברי הרמב"ן בפרשת בראשית. את הפסוק "זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי, לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת, על כן יעזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד" (ב, כג-כד), פירש רש"י, "הוולד נוצר על ידי שניהם, ושם נעשה בשרם אחד". הרמב"ן שם דחה את פירושו, והעיר שאין בזה טעם, כי גם הבהמה והחיה יהיו לבשר אחד בולדותיהם"; וביאר שהאדם דבק באשתו תמיד, והיא בשר מבשרו, אבל "הבהמה והחיה אין להם דבקות בנקבותיהן", והזכר בא על איזו נקבה שימצא. ברם באדם "הושם טבעו בתולדותיו, להיות הזכרים מהם דבקים בנשותיהם, עוזבים את אביהם ואת אמם, ורואים את נשותיהן כאילו הן עמם לבשר אחד וכו' והנה יעזוב שאר אביו ואמו וקורבתם, ויראה שאשתו קרובה לו מהם".
ונתן טעם לדבר הטור בהקדמה לאבן העזר:
ועוד הפליא והגדיל עמו בעזר אשר עזרו וכו' ולא כשאר הברואים אשר בראם שנים שנים, אלא בראו לבדו, ויקח אחת מצלעותיו ויבן אותה לאשה ויביאה לו וכו'. שאילו נברא זכר ונקבה כשאר הברואים, היתה האשה אצל האדם כנקבות הבהמה אצל הזכר וכו'. על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד, כלומר ראויה זו שתהיה מיוחדת לאדם, ואדם אליה, ועל כן ראוי לאדם לאהוב את אשתו כגופו ולכבדה יותר מגופו וכו' (ד"ה "ועוד").
מבואר מדברי הראשונים שמתוך שנבראה האישה מצלעו של אדם, שונה טבעם מטבע בעלי חיים שנבראו שניים שניים; שכן האיש והאישה מחוברים ודבוקים יחד, ואשתו כגופו כפשוטו. אולם מציאות זו של דבקות האדם באשתו, גוררת עמה הליך של פירוד בינו לבין הוריו ומשפחתו; וכדברי הרמב"ן "יעזוב שאר אביו ואמו וקורבתם, ויראה שאשתו קרובה לו מהם". 
לכאורה הליך זה הוא נגד הטבע, שידבק אדם באישה זרה לו וייפרד מהוריו מולידיו שהביאוהו לאוויר העולם וגדלוהו. ברם אין זה כך, שהרי ארבעים יום קודם ליצירתו יוצאת בת קול ומכריזה בת פלוני לפלוני, נמצא שהיחס והקרבה לאשתו קודמים ליחסו ולקרבתו להוריו, שכן ארבעים יום קודם ליצירתו הוא כבר מקושר לבת פלוני. ועל כורחנו כשהאדם מוצא את זיווגו, מתגלה למפרע שהיא הקרובה לו ביותר, והאיחוד ביניהם הוא איחוד נפשי טבעי, והרי הוא כבעל אבדה המוצא את אבדתו. על כן מסוגל אדם לעזוב את אביו ואמו ולדבוק באשתו, ואין זה נגד הטבע; וחיבור זה הרי הוא נס כנסי נחלי ארנון.
כל זה אמור בזיווג הראשון, אבל בזיווג השני אין הכרזה ולא היה ביניהם קשר קודם יצירתם, ועל כן קשה זיווגם וקשה להפרידם מבני משפחותם. משום הכי אמרה הגמרא שהזיווג השני קשה כקריעת ים סוף, "מושיב יחידים ביתה", שהרי במקרה זה יחידים הם, ומעולם לא היה קשר ביניהם, ויש בזה קושי להפרידם מבני משפחותם מצד אחד, ולאחד ביניהם מצד שני, והרי זה כקריעת ים סוף שהמים נבקעו ונפרדו מחד, ומאידך נדבקו ונצבו כמו נד נוזלים.


פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך