תנ"ך על הפרק - ויקרא יא - ו' דגחון אמצע התורה באותיות / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

ויקרא יא

101 / 929
היום

הפרק

החיות המותרות והאסורות באכילה

וַיְדַבֵּ֧ר יְהוָ֛ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה וְאֶֽל־אַהֲרֹ֖ן לֵאמֹ֥ר אֲלֵהֶֽם׃דַּבְּר֛וּ אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר זֹ֤את הַֽחַיָּה֙ אֲשֶׁ֣ר תֹּאכְל֔וּ מִכָּל־הַבְּהֵמָ֖ה אֲשֶׁ֥ר עַל־הָאָֽרֶץ׃כֹּ֣ל ׀ מַפְרֶ֣סֶת פַּרְסָ֗ה וְשֹׁסַ֤עַת שֶׁ֙סַע֙ פְּרָסֹ֔ת מַעֲלַ֥ת גֵּרָ֖ה בַּבְּהֵמָ֑ה אֹתָ֖הּ תֹּאכֵֽלוּ׃אַ֤ךְ אֶת־זֶה֙ לֹ֣א תֹֽאכְל֔וּ מִֽמַּעֲלֵי֙ הַגֵּרָ֔ה וּמִמַּפְרִיסֵ֖י הַפַּרְסָ֑ה אֶֽת־הַ֠גָּמָל כִּֽי־מַעֲלֵ֨ה גֵרָ֜ה ה֗וּא וּפַרְסָה֙ אֵינֶ֣נּוּ מַפְרִ֔יס טָמֵ֥א ה֖וּא לָכֶֽם׃וְאֶת־הַשָּׁפָ֗ן כִּֽי־מַעֲלֵ֤ה גֵרָה֙ ה֔וּא וּפַרְסָ֖ה לֹ֣א יַפְרִ֑יס טָמֵ֥א ה֖וּא לָכֶֽם׃וְאֶת־הָאַרְנֶ֗בֶת כִּֽי־מַעֲלַ֤ת גֵּרָה֙ הִ֔וא וּפַרְסָ֖ה לֹ֣א הִפְרִ֑יסָה טְמֵאָ֥ה הִ֖וא לָכֶֽם׃וְאֶת־הַ֠חֲזִיר כִּֽי־מַפְרִ֨יס פַּרְסָ֜ה ה֗וּא וְשֹׁסַ֥ע שֶׁ֙סַע֙ פַּרְסָ֔ה וְה֖וּא גֵּרָ֣ה לֹֽא־יִגָּ֑ר טָמֵ֥א ה֖וּא לָכֶֽם׃מִבְּשָׂרָם֙ לֹ֣א תֹאכֵ֔לוּ וּבְנִבְלָתָ֖ם לֹ֣א תִגָּ֑עוּ טְמֵאִ֥ים הֵ֖ם לָכֶֽם׃אֶת־זֶה֙ תֹּֽאכְל֔וּ מִכֹּ֖ל אֲשֶׁ֣ר בַּמָּ֑יִם כֹּ֣ל אֲשֶׁר־לוֹ֩ סְנַפִּ֨יר וְקַשְׂקֶ֜שֶׂת בַּמַּ֗יִם בַּיַּמִּ֛ים וּבַנְּחָלִ֖ים אֹתָ֥ם תֹּאכֵֽלוּ׃וְכֹל֩ אֲשֶׁ֨ר אֵֽין־ל֜וֹ סְנַפִּ֣יר וְקַשְׂקֶ֗שֶׂת בַּיַּמִּים֙ וּבַנְּחָלִ֔ים מִכֹּל֙ שֶׁ֣רֶץ הַמַּ֔יִם וּמִכֹּ֛ל נֶ֥פֶשׁ הַחַיָּ֖ה אֲשֶׁ֣ר בַּמָּ֑יִם שֶׁ֥קֶץ הֵ֖ם לָכֶֽם׃וְשֶׁ֖קֶץ יִהְי֣וּ לָכֶ֑ם מִבְּשָׂרָם֙ לֹ֣א תֹאכֵ֔לוּ וְאֶת־נִבְלָתָ֖ם תְּשַׁקֵּֽצוּ׃כֹּ֣ל אֲשֶׁ֥ר אֵֽין־ל֛וֹ סְנַפִּ֥יר וְקַשְׂקֶ֖שֶׂת בַּמָּ֑יִם שֶׁ֥קֶץ ה֖וּא לָכֶֽם׃וְאֶת־אֵ֙לֶּה֙ תְּשַׁקְּצ֣וּ מִן־הָע֔וֹף לֹ֥א יֵאָכְל֖וּ שֶׁ֣קֶץ הֵ֑ם אֶת־הַנֶּ֙שֶׁר֙ וְאֶת־הַפֶּ֔רֶס וְאֵ֖ת הָעָזְנִיָּֽה׃וְאֶת־הַ֨דָּאָ֔ה וְאֶת־הָאַיָּ֖ה לְמִינָֽהּ׃אֵ֥ת כָּל־עֹרֵ֖ב לְמִינֽוֹ׃וְאֵת֙ בַּ֣ת הַֽיַּעֲנָ֔ה וְאֶת־הַתַּחְמָ֖ס וְאֶת־הַשָּׁ֑חַף וְאֶת־הַנֵּ֖ץ לְמִינֵֽהוּ׃וְאֶת־הַכּ֥וֹס וְאֶת־הַשָּׁלָ֖ךְ וְאֶת־הַיַּנְשֽׁוּף׃וְאֶת־הַתִּנְשֶׁ֥מֶת וְאֶת־הַקָּאָ֖ת וְאֶת־הָרָחָֽם׃וְאֵת֙ הַחֲסִידָ֔ה הָאֲנָפָ֖ה לְמִינָ֑הּ וְאֶת־הַדּוּכִיפַ֖ת וְאֶת־הָעֲטַלֵּֽף׃כֹּ֚ל שֶׁ֣רֶץ הָע֔וֹף הַהֹלֵ֖ךְ עַל־אַרְבַּ֑ע שֶׁ֥קֶץ ה֖וּא לָכֶֽם׃אַ֤ךְ אֶת־זֶה֙ תֹּֽאכְל֔וּ מִכֹּל֙ שֶׁ֣רֶץ הָע֔וֹף הַהֹלֵ֖ךְ עַל־אַרְבַּ֑ע אֲשֶׁר־לאל֤וֹכְרָעַ֙יִם֙ מִמַּ֣עַל לְרַגְלָ֔יו לְנַתֵּ֥ר בָּהֵ֖ן עַל־הָאָֽרֶץ׃אֶת־אֵ֤לֶּה מֵהֶם֙ תֹּאכֵ֔לוּ אֶת־הָֽאַרְבֶּ֣ה לְמִינ֔וֹ וְאֶת־הַסָּלְעָ֖ם לְמִינֵ֑הוּ וְאֶת־הַחַרְגֹּ֣ל לְמִינֵ֔הוּ וְאֶת־הֶחָגָ֖ב לְמִינֵֽהוּ׃וְכֹל֙ שֶׁ֣רֶץ הָע֔וֹף אֲשֶׁר־ל֖וֹ אַרְבַּ֣ע רַגְלָ֑יִם שֶׁ֥קֶץ ה֖וּא לָכֶֽם׃וּלְאֵ֖לֶּה תִּטַּמָּ֑אוּ כָּל־הַנֹּגֵ֥עַ בְּנִבְלָתָ֖ם יִטְמָ֥א עַד־הָעָֽרֶב׃וְכָל־הַנֹּשֵׂ֖א מִנִּבְלָתָ֑ם יְכַבֵּ֥ס בְּגָדָ֖יו וְטָמֵ֥א עַד־הָעָֽרֶב׃לְֽכָל־הַבְּהֵמָ֡ה אֲשֶׁ֣ר הִוא֩ מַפְרֶ֨סֶת פַּרְסָ֜ה וְשֶׁ֣סַע ׀ אֵינֶ֣נָּה שֹׁסַ֗עַת וְגֵרָה֙ אֵינֶ֣נָּה מַעֲלָ֔ה טְמֵאִ֥ים הֵ֖ם לָכֶ֑ם כָּל־הַנֹּגֵ֥עַ בָּהֶ֖ם יִטְמָֽא׃וְכֹ֣ל ׀ הוֹלֵ֣ךְ עַל־כַּפָּ֗יו בְּכָל־הַֽחַיָּה֙ הַהֹלֶ֣כֶת עַל־אַרְבַּ֔ע טְמֵאִ֥ים הֵ֖ם לָכֶ֑ם כָּל־הַנֹּגֵ֥עַ בְּנִבְלָתָ֖ם יִטְמָ֥א עַד־הָעָֽרֶב׃וְהַנֹּשֵׂא֙ אֶת־נִבְלָתָ֔ם יְכַבֵּ֥ס בְּגָדָ֖יו וְטָמֵ֣א עַד־הָעָ֑רֶב טְמֵאִ֥ים הֵ֖מָּה לָכֶֽם׃וְזֶ֤ה לָכֶם֙ הַטָּמֵ֔א בַּשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֣ץ עַל־הָאָ֑רֶץ הַחֹ֥לֶד וְהָעַכְבָּ֖ר וְהַצָּ֥ב לְמִינֵֽהוּ׃וְהָאֲנָקָ֥ה וְהַכֹּ֖חַ וְהַלְּטָאָ֑ה וְהַחֹ֖מֶט וְהַתִּנְשָֽׁמֶת׃אֵ֛לֶּה הַטְּמֵאִ֥ים לָכֶ֖ם בְּכָל־הַשָּׁ֑רֶץ כָּל־הַנֹּגֵ֧עַ בָּהֶ֛ם בְּמֹתָ֖ם יִטְמָ֥א עַד־הָעָֽרֶב׃וְכֹ֣ל אֲשֶׁר־יִפֹּל־עָלָיו֩ מֵהֶ֨ם ׀ בְּמֹתָ֜ם יִטְמָ֗א מִכָּל־כְּלִי־עֵץ֙ א֣וֹ בֶ֤גֶד אוֹ־עוֹר֙ א֣וֹ שָׂ֔ק כָּל־כְּלִ֕י אֲשֶׁר־יֵעָשֶׂ֥ה מְלָאכָ֖ה בָּהֶ֑ם בַּמַּ֧יִם יוּבָ֛א וְטָמֵ֥א עַד־הָעֶ֖רֶב וְטָהֵֽר׃וְכָל־כְּלִי־חֶ֔רֶשׂ אֲשֶׁר־יִפֹּ֥ל מֵהֶ֖ם אֶל־תּוֹכ֑וֹ כֹּ֣ל אֲשֶׁ֧ר בְּתוֹכ֛וֹ יִטְמָ֖א וְאֹת֥וֹ תִשְׁבֹּֽרוּ׃מִכָּל־הָאֹ֜כֶל אֲשֶׁ֣ר יֵאָכֵ֗ל אֲשֶׁ֨ר יָב֥וֹא עָלָ֛יו מַ֖יִם יִטְמָ֑א וְכָל־מַשְׁקֶה֙ אֲשֶׁ֣ר יִשָּׁתֶ֔ה בְּכָל־כְּלִ֖י יִטְמָֽא׃וְ֠כֹל אֲשֶׁר־יִפֹּ֨ל מִנִּבְלָתָ֥ם ׀ עָלָיו֮ יִטְמָא֒ תַּנּ֧וּר וְכִירַ֛יִם יֻתָּ֖ץ טְמֵאִ֣ים הֵ֑ם וּטְמֵאִ֖ים יִהְי֥וּ לָכֶֽם׃אַ֣ךְ מַעְיָ֥ן וּב֛וֹר מִקְוֵה־מַ֖יִם יִהְיֶ֣ה טָה֑וֹר וְנֹגֵ֥עַ בְּנִבְלָתָ֖ם יִטְמָֽא׃וְכִ֤י יִפֹּל֙ מִנִּבְלָתָ֔ם עַל־כָּל־זֶ֥רַע זֵר֖וּעַ אֲשֶׁ֣ר יִזָּרֵ֑עַ טָה֖וֹר הֽוּא׃וְכִ֤י יֻתַּן־מַ֙יִם֙ עַל־זֶ֔רַע וְנָפַ֥ל מִנִּבְלָתָ֖ם עָלָ֑יו טָמֵ֥א ה֖וּא לָכֶֽם׃וְכִ֤י יָמוּת֙ מִן־הַבְּהֵמָ֔ה אֲשֶׁר־הִ֥יא לָכֶ֖ם לְאָכְלָ֑ה הַנֹּגֵ֥עַ בְּנִבְלָתָ֖הּ יִטְמָ֥א עַד־הָעָֽרֶב׃וְהָֽאֹכֵל֙ מִנִּבְלָתָ֔הּ יְכַבֵּ֥ס בְּגָדָ֖יו וְטָמֵ֣א עַד־הָעָ֑רֶב וְהַנֹּשֵׂא֙ אֶת־נִבְלָתָ֔הּ יְכַבֵּ֥ס בְּגָדָ֖יו וְטָמֵ֥א עַד־הָעָֽרֶב׃וְכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֣ץ עַל־הָאָ֑רֶץ שֶׁ֥קֶץ ה֖וּא לֹ֥א יֵאָכֵֽל׃כֹּל֩ הוֹלֵ֨ךְ עַל־גָּח֜וֹן וְכֹ֣ל ׀ הוֹלֵ֣ךְ עַל־אַרְבַּ֗ע עַ֚ד כָּל־מַרְבֵּ֣ה רַגְלַ֔יִם לְכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֣ץ עַל־הָאָ֑רֶץ לֹ֥א תֹאכְל֖וּם כִּי־שֶׁ֥קֶץ הֵֽם׃אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם׃כִּ֣י אֲנִ֣י יְהוָה֮ אֱלֹֽהֵיכֶם֒ וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם֙ וִהְיִיתֶ֣ם קְדֹשִׁ֔ים כִּ֥י קָד֖וֹשׁ אָ֑נִי וְלֹ֤א תְטַמְּאוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הָרֹמֵ֥שׂ עַל־הָאָֽרֶץ׃כִּ֣י ׀ אֲנִ֣י יְהוָ֗ה הַֽמַּעֲלֶ֤ה אֶתְכֶם֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם לִהְיֹ֥ת לָכֶ֖ם לֵאלֹהִ֑ים וִהְיִיתֶ֣ם קְדֹשִׁ֔ים כִּ֥י קָד֖וֹשׁ אָֽנִי׃זֹ֣את תּוֹרַ֤ת הַבְּהֵמָה֙ וְהָע֔וֹף וְכֹל֙ נֶ֣פֶשׁ הַֽחַיָּ֔ה הָרֹמֶ֖שֶׂת בַּמָּ֑יִם וּלְכָל־נֶ֖פֶשׁ הַשֹּׁרֶ֥צֶת עַל־הָאָֽרֶץ׃לְהַבְדִּ֕יל בֵּ֥ין הַטָּמֵ֖א וּבֵ֣ין הַטָּהֹ֑ר וּבֵ֤ין הַֽחַיָּה֙ הַֽנֶּאֱכֶ֔לֶת וּבֵין֙ הַֽחַיָּ֔ה אֲשֶׁ֖ר לֹ֥א תֵאָכֵֽל׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

ו' דגחון אמצע התורה באותיות

לפיכך נקראו ראשונים סופרים, שהיו סופרים כל האותיות שבתורה, שהיו אומרים וא"ו דגחון (ויקרא יא, מב) חציין של אותיות של ס"ת, 'דרש דרש' (שם י, טז) חציין של תיבות וכו'. 'יכרסמנה חזיר מיער' (תהילים פ, יד), עי"ן דיער חציין של תהלים (קידושין ל ע"א).
קביעה זו של וא"ו דגחון שהיא אמצע התורה באותיות, חייבת להיות מבוססת על ידיעת מנין האותיות שבס"ת, ואכן אמרו בזוהר שיש ס' ריבוא אותיות בתורה (זוהר חדש, סוף שיר השירים, עד ע"ד). ובספר מגלה עמוקות כתב ש"לכל אחד מישראל יש לנשמה שלו אות אחת מששים ריבוא אותיות התורה וכו', וכן 'ישראל', נוטריקון יש ששים ריבוא אותיות לתורה" (אופן קפו).
הרבה קולמוסין נשברו בניסיונות לבאר מאמר תמוה זה, וכבר העיר ר' מנחם עזריה מפאנו, "והיה לפנינו בבית המדרש והעיד מתוך הכתב כי אין בתורה אותיות במספר זה, זולתי שלשים רבוא וחצי בקרוב" (המספר המדויק כפי שהעידו האחרונים הוא 304,805) (עשרה מאמרות, "מאמר הנפש" ח"ג, פ"ה).
ר' אברהם אזולאי בספרו חסד לאברהם כתב, שהמספר ס' ריבוא הוא כאשר כותבים כל אות במילויה, כגון א' - אל"ף (מעין ב, נהר יא); אלא שאחרים הקשו עליו, א"כ יש הרבה יותר מס' ריבוא, שרוב האותיות הם במילואן ג' אותיות ויש גם של ד'. ונינו של בעל חסד לאברהם, החיד"א, העיר שמצא ספר מדויק של סבו, ושם לא היה כתוב ודו"ק, אלא וצ"ע, הרי שגם הוא הסתפק בזה.
הפני יהושע סבור, שמספר זה מורכב מהאותיות העבריות יחד עם התרגום שנמסר גם הוא מסיני; וראה שם עוד הצעות נוספות. אחרים כתבו שהחשבון מבוסס על כך, שאותיות רבות מורכבות מכמה אותיות: האות א מורכבת מוי"ו ושני יודי"ן, האות ב - דל"ת בתוך וי"ו, האות ג מורכבת מוי"ו ויו"ד, והאות ד - משני ווי"ן. 
בשל הקושי למנות את המספר המדויק של אותיות התורה מובן מדוע כינתה הגמרא בקידושין את הראשונים "סופרים", שידעו לספור האותיות. שאם לא כן - מה הרבותא בזה, וכי מי אינו יודע לספור אותיות? אלא שיש בזה חכמה לדעת סודות האותיות ממה הן מורכבות.
הגאון ר' ראובן מרגליות זצ"ל, העלה רעיון חדש. בירושלמי נאמר שהתורה נכתבה אש שחורה ע"ג אש לבנה (שקלים פ"ו סוף ה"א). הכתוב הוא השחור, והלבן הוא האויר שביניהם, שהרי כל אות חייבת להיות מוקף גויל. על כן נאמר, שהרואה ס"ת שנשרף, צריך לקרוע שתים, אחת על הכתב ואחת על הגויל (מועד קטן כו ע"א). ויש גם רווחים בין התיבות, ואת שירת הים יש לכתוב אריח ע"ג לבנה, ואת האזינו בשני טורים, ופרשיות פתוחות וסתומות, ושורות ריקות שבין חומש לחומש - הרי שספר תורה כולו מכיל הרבה יותר ממה שכתוב, אותיות נראות ורווחים לאותיות שאינן נראות. וזו היתה גדולתם של הסופרים הראשונים, לדעת גם את מניין האוירים, ואנן לא בקיאים בזה. וזהו שאמרו שספר תורה, כל הקלף כולל האוירים, מכיל מקום לס' ריבוא אותיות.
ועדין יש לתמוה על המאמר בקידושין, שו' דגחון הוא אמצע התורה באותיות; וכבר עמדו רבים על החשבון ומצאו, שכיון שכאמור מספרם הכולל של האותיות התורה הוא 304,805, הרי האות האמצעית היא אחר 152,402, ובאמת ו' דגחון הוא אחר 157,235 אותיות. יש שכתבו שאין אנו בקיאין בחסרות ויתירות, אך זה דבר זר מאד שיהיו הפרשים כ"כ גדולים.
גם המשך הגמרא תמוה, "דרש דרש חציין של תיבות"; וכבר עמדו על כך שמנין התיבות שבתורה הוא 79,980, נמצא חצי התורה 39,990 ובאמת דרש דרש היא המילה ה-40,921 הרי הפרש של כאלף תיבות.  
בעל תורה שלמה מביא שבאחת מחוברות שמעתין (תשל"ה, מס' 43) מובא פתרון מופלא משמו של ר' יצחק יוסף זילבר, מתמטיקאי ופיסיקאי. ר' יצחק יוסף סבל רבות ברוסיה הקומוניסטית על נסיונותיו לשמור שבת, ובשנת תשל"ג עלה לארץ, והוא העלה רעיונות מיוחדים לפתרון בעיות אלו. מאוחר יותר הוא פרסם מאמר במוריה, ושם סיפר שמצא את היסודות בספר בשם כתר תורה. הוא מצא שיש בתורה 17 אותיות משונות: רבתי, כמו ב' דבראשית; ואותיות זעירות כמו א' דויקרא; וכן אות אחת קטועה, ו' דשלום בפרשת פנחס. מתוך שבע עשרה אותיות משונות אלו, נמצא שהאות ו' דגחון היא האות התשיעית מביניהן, דהיינו האמצעית. מכאן שדברי הגמרא שו' דגחון אמצע התורה באותיות, אינם מכוונים לאמצע של כל אותיות התורה, אלא לאמצע של אותן שבע עשרה אותיות משונות.
והוא הדין לגבי דרש דרש שהן אמצע התיבות שבתורה. זילבר מביא שיש בתורה 77 מילים כפולות בעלות שרש אחד, החל מפרשת בראשית "הרמש הרמש" (א, כט), וכלה בסוף ספר דברים "מטה מטה" (כח, מג). והנה נמצא שהתיבות "דרש דרש" הן המספר ה-39, בדיוק אמצע התיבות הכפולות. ואף כאן מתברר שאין כוונת הגמרא שדרש דרש הן אמצע התיבות של כל התורה כולה, שכאמור אין הדבר תואם את המציאות, אלא אמצע התיבות הכפולות.
והוסיף הרב כשר במילואים לתורה שלמה פרשת שמיני (מילואים יב אות יג), שגם דברי הגמרא בקידושין שעי"ן של יער הוא אמצע תהילים, גם שם הדבר אינו מכוון. והוא הסביר את הגמרא בדרך של ר' יצחק יוסף זילבר, שכן בתהילים ישנן חמש אותיות משונות, גדולות וקטנות, והע' היא האות האמצעית שביניהם, וזה חיזוק לשיטתו שהזכרנו לעיל. אולם הרב כשר הקשה על שיטה זו מדברי הגמרא שם, שרב יוסף הסתפק אם ו' דגחון הוא מהאי גיסא או מהאי גיסא, לפי שאין אנו בקיאין בחסרות ויתרות - מזה משמע שהמדובר בסך הכולל של האותיות. ואפשר שאת דברי רב יוסף "לפי שאין אנו בקיאין", יש לפרש שישנם בחסרות ויתרות עוד אותיות משונות שלא ידוע לנו עליהן.5

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך