תנ"ך על הפרק - תהילים קמה - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קמה

712 / 929
היום

הפרק

תְּהִלָּ֗ה לְדָ֫וִ֥ד אֲרוֹמִמְךָ֣ אֱלוֹהַ֣י הַמֶּ֑לֶךְ וַאֲבָרֲכָ֥ה שִׁ֝מְךָ֗ לְעוֹלָ֥ם וָעֶֽד׃בְּכָל־י֥וֹם אֲבָרֲכֶ֑ךָּ וַאֲהַלְלָ֥ה שִׁ֝מְךָ֗ לְעוֹלָ֥ם וָעֶֽד׃גָּ֘ד֤וֹל יְהוָ֣ה וּמְהֻלָּ֣ל מְאֹ֑ד וְ֝לִגְדֻלָּת֗וֹ אֵ֣ין חֵֽקֶר׃דּ֣וֹר לְ֭דוֹר יְשַׁבַּ֣ח מַעֲשֶׂ֑יךָ וּגְב֖וּרֹתֶ֣יךָ יַגִּֽידוּ׃הֲ֭דַר כְּב֣וֹד הוֹדֶ֑ךָ וְדִבְרֵ֖י נִפְלְאוֹתֶ֣יךָ אָשִֽׂיחָה׃וֶעֱז֣וּז נוֹרְאֹתֶ֣יךָ יֹאמֵ֑רוּוגדולתיךוּגְדוּלָּתְךָ֥אֲסַפְּרֶֽנָּה׃זֵ֣כֶר רַב־טוּבְךָ֣ יַבִּ֑יעוּ וְצִדְקָתְךָ֥ יְרַנֵּֽנוּ׃חַנּ֣וּן וְרַח֣וּם יְהוָ֑ה אֶ֥רֶךְ אַ֝פַּ֗יִם וּגְדָל־חָֽסֶד׃טוֹב־יְהוָ֥ה לַכֹּ֑ל וְ֝רַחֲמָ֗יו עַל־כָּל־מַעֲשָֽׂיו׃יוֹד֣וּךָ יְ֭הוָה כָּל־מַעֲשֶׂ֑יךָ וַ֝חֲסִידֶ֗יךָ יְבָרֲכֽוּכָה׃כְּב֣וֹד מַלְכוּתְךָ֣ יֹאמֵ֑רוּ וּגְבוּרָתְךָ֥ יְדַבֵּֽרוּ׃לְהוֹדִ֤יעַ ׀ לִבְנֵ֣י הָ֭אָדָם גְּבוּרֹתָ֑יו וּ֝כְב֗וֹד הֲדַ֣ר מַלְכוּתֽוֹ׃מַֽלְכוּתְךָ֗ מַלְכ֥וּת כָּל־עֹֽלָמִ֑ים וּ֝מֶֽמְשֶׁלְתְּךָ֗ בְּכָל־דּ֥וֹר וָדֽוֹר׃סוֹמֵ֣ךְ יְ֭הוָה לְכָל־הַנֹּפְלִ֑ים וְ֝זוֹקֵ֗ף לְכָל־הַכְּפוּפִֽים׃עֵֽינֵי־כֹ֭ל אֵלֶ֣יךָ יְשַׂבֵּ֑רוּ וְאַתָּ֤ה נֽוֹתֵן־לָהֶ֖ם אֶת־אָכְלָ֣ם בְּעִתּֽוֹ׃פּוֹתֵ֥חַ אֶת־יָדֶ֑ךָ וּמַשְׂבִּ֖יעַ לְכָל־חַ֣י רָצֽוֹן׃צַדִּ֣יק יְ֭הוָה בְּכָל־דְּרָכָ֑יו וְ֝חָסִ֗יד בְּכָל־מַעֲשָֽׂיו׃קָר֣וֹב יְ֭הוָה לְכָל־קֹרְאָ֑יו לְכֹ֤ל אֲשֶׁ֖ר יִקְרָאֻ֣הוּ בֶאֱמֶֽת׃רְצוֹן־יְרֵאָ֥יו יַעֲשֶׂ֑ה וְֽאֶת־שַׁוְעָתָ֥ם יִ֝שְׁמַ֗ע וְיוֹשִׁיעֵֽם׃שׁוֹמֵ֣ר יְ֭הוָה אֶת־כָּל־אֹהֲבָ֑יו וְאֵ֖ת כָּל־הָרְשָׁעִ֣ים יַשְׁמִֽיד׃תְּהִלַּ֥ת יְהוָ֗ה יְֽדַבֶּ֫ר־פִּ֥י וִיבָרֵ֣ךְ כָּל־בָּ֭שָׂר שֵׁ֥ם קָדְשׁ֗וֹ לְעוֹלָ֥ם וָעֶֽד׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

תהלה לדוד ארוממך אלהי המלך. בספר ארץ החיים הביא מ"ש בריש ברכות כל האומר תהלה לדוד וכו' אלימא וכו' ופירש דברי חכמים וחידותם ע"ש. ובקונטריס פתח עינים שם כתבתי פירושים יותר מתישבים ע"ש. וכבר אמרו רז"ל דהאומר מזמור זה בכל יום מובטח לו שהוא בן העה"ב. וכתבו ז"ל דהמכוין בפסוק פותח את ידיך מועיל לפרנסה ונמצא כי באמירת מזמור זה הוא עיקר גדול לעה"ז ולעה"ב. ואפשר לצרף לזה כי כתבו ז"ל דשם הק"ם מע"ב שמות מועיל להקים המזל ואפשר דלכך דוד הע"ה כתב המזמור הזה במזמור קמ"ה שהוא אותיות השם הנזכר דאהני להקים המזל:כבוד מלכותך יאמרו. אפשר לרמוז כבוד גימטריא ל"ב רמז ל"ב נתיבות חכמה דבאבא יסד ברתא וז"ש כבוד מלכותך שהיא השכינה יאמרו ישבחו. וגבורתך ידברו יומתקו להודיע לבני אדם גבורותיו שהם ממותקות וכבו"ד הדר יסוד מלכותו מלכות. מלכותך מלכות כל עולמים. בריש ברכות אמר ר' יוחנן מפני מה לא נאמרה נו"ן באשרי מפני שיש בה מפלתן וכו'. וצריך להבין חדא דדוד הע"ה אמר כמה אל"ף בי"ת במזמוריו. ולמה בכל המזמורים שנאמרו בא"ב יש נו"ן ובמזמור זה דוקא חסרה. ותו רבי יוחנן אמאי קאמר מפני מה לא נאמרה נו"ן באשרי והול"ל מפני מה לא נאמרה נון בתהלה לדוד דהמזמור מתחיל תהלה לדוד אלא שנהגו לומר פסוק אשרי קודם. ואפשר דשאלת ר' יוחנן היא דוקא במזמור זה שנהגו לאומרו ודוד המע"ה ברוח הקדש ודאי ידע דישראל יאמרו אותו. אמאי חיסר נו"ן דישראל יאמרו אלפא ביתא חסרה ולזה אמר רבי יוחנן מפני מה לא נאמרה נון באשרי ר"ל דשאלתו היא מאחר דישראל נהגו לאומרו ומוסיפין אשרי אמאי דוד הע"ה לא אמר נו"ן. והתשובה היא דדוקא משום דישראל אומרים אותו וידע דוד ברוח הקדש דמזמור זה יאמר נא ישראל להכי חיסר נו"ן שיש בה מפלתן של שונאי ישראל ויכנעו על זה וישובו בתשובה. ונמצא דהשאלה והתשובה הם מסיבה שישראל אומרים אותו. ולעיל בעמוס סימן ה' כתבנו באופן אחר בס"ד:קרוב ה' לכל קראיו. פירוש בעבור אשר יקראוהו לעתיד באמת וברוב רחמיו רואה הטובה שעתידין לעשות. א"נ לכל אשר יקראו שיזווגו ה"ו קבה"ו באמת:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך