תנ"ך על הפרק - תהילים קלז - לפרק קל"ז / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים קלז

704 / 929
היום

הפרק

עַ֥ל נַהֲר֨וֹת ׀ בָּבֶ֗ל שָׁ֣ם יָ֭שַׁבְנוּ גַּם־בָּכִ֑ינוּ בְּ֝זָכְרֵ֗נוּ אֶת־צִיּֽוֹן׃עַֽל־עֲרָבִ֥ים בְּתוֹכָ֑הּ תָּ֝לִ֗ינוּ כִּנֹּרוֹתֵֽינוּ׃כִּ֤י שָׁ֨ם שְֽׁאֵל֪וּנוּ שׁוֹבֵ֡ינוּ דִּבְרֵי־שִׁ֭יר וְתוֹלָלֵ֣ינוּ שִׂמְחָ֑ה שִׁ֥ירוּ לָ֝֗נוּ מִשִּׁ֥יר צִיּֽוֹן׃אֵ֗יךְ נָשִׁ֥יר אֶת־שִׁיר־יְהוָ֑ה עַ֝֗ל אַדְמַ֥ת נֵכָֽר׃אִֽם־אֶשְׁכָּחֵ֥ךְ יְֽרוּשָׁלִָ֗ם תִּשְׁכַּ֥ח יְמִינִֽי׃תִּדְבַּ֥ק־לְשׁוֹנִ֨י ׀ לְחִכִּי֮ אִם־לֹ֪א אֶ֫זְכְּרֵ֥כִי אִם־לֹ֣א אַ֭עֲלֶה אֶת־יְרוּשָׁלִַ֑ם עַ֝֗ל רֹ֣אשׁ שִׂמְחָתִֽי׃זְכֹ֤ר יְהוָ֨ה ׀ לִבְנֵ֬י אֱד֗וֹם אֵת֮ י֤וֹם יְֽרוּשָׁ֫לִָ֥ם הָ֭אֹ֣מְרִים עָ֤רוּ ׀ עָ֑רוּ עַ֝֗ד הַיְס֥וֹד בָּֽהּ׃בַּת־בָּבֶ֗ל הַשְּׁד֫וּדָ֥ה אַשְׁרֵ֥י שֶׁיְשַׁלֶּם־לָ֑ךְ אֶת־גְּ֝מוּלֵ֗ךְ שֶׁגָּמַ֥לְתְּ לָֽנוּ׃אַשְׁרֵ֤י ׀ שֶׁיֹּאחֵ֓ז וְנִפֵּ֬ץ אֶֽת־עֹ֝לָלַ֗יִךְ אֶל־הַסָּֽלַע׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

לפרק קל"ז

עַ֥ל נַהֲר֨וֹת בָּבֶ֗ל שָׁ֣ם יָ֭שַׁבְנוּ גַּם-בָּכִ֑ינוּ בְּ֝זָכְרֵ֗נוּ אֶת-צִיּֽוֹן: עַֽל-עֲרָבִ֥ים בְּתוֹכָ֑הּ תָּ֝לִ֗ינוּ כִּנֹּרוֹתֵֽינוּ: כִּ֤י שָׁ֨ם שְֽׁאֵל֪וּנוּ שׁוֹבֵ֡ינוּ דִּבְרֵי-שִׁ֭יר וְתוֹלָלֵ֣ינוּ שִׂמְחָ֑ה שִׁ֥ירוּ לָ֝֗נוּ מִשִּׁ֥יר צִיּֽוֹן: אֵ֗יךְ נָשִׁ֥יר אֶת-שִׁיר-ה' עַ֝֗ל אַדְמַ֥ת נֵכָֽר:
(תהילים קלז א-ד)

עניין הפסוקים האלה הוא זה: כל הדרך נרדפו הגולים על צווארם ולא היה ליבם פנוי לגעגועים, אפס כשהגיעו לנהֲרוֹת בָּבֶ֗ל - נאלצו שוביהם להניח להם מעט עד כדי להכין המעברה שתעביר את כל המון הגולים מחוף אחד למשנהו - "עַ֥ל נַהֲר֨וֹת בָּבֶ֗ל שָׁ֣ם יָ֭שַׁבְנוּ!", וברגעי מנוחה אלה צפו ועלו בליבות הגולים הגעגועים על ציון ויפרצו חוצה בזרם דמעות: "גַּם-בָּכִ֑ינוּ!". לשוביהם היה ביטוי זה לגעגועים על המולדת על אפם ועל חמתם, ועל כן דרשו משבוייהם הלויים למחות דמעותיהם וכלפנים בציון לאחוז בכינור ולתת קול בשיר עליז: "שִׁ֥ירוּ לָ֝֗נוּ מִשִּׁ֥יר צִיּֽוֹן!"; בעוז קודש סרבו השבויים הלויים: "אֵ֗יךְ נָשִׁ֥יר אֶת-שִׁיר-ה' עַ֝֗ל אַדְמַ֥ת נֵכָֽר?"; בפיהם דיברו ובידם מלאו לתלות את כינורות הקודש, שלקחו איתם בתור ערובה לשיבת שבותם, על הערבים שעל-יד הנהר (ולא ניפצום יען כי קודש הם).


אִֽם-אֶשְׁכָּחֵ֥ךְ יְֽרוּשָׁלִָ֗ם תִּשְׁכַּ֥ח יְמִינִֽי: תִּדְבַּ֥ק-לְשׁוֹנִ֨י לְחִכִּי֮ אִם-לֹ֪א אֶ֫זְכְּרֵ֥כִי אִם-לֹ֣א אַ֭עֲלֶה אֶת-יְרוּשָׁלִַ֑ם עַ֝֗ל רֹ֣אשׁ שִׂמְחָתִֽי:
(תהילים קלז ה-ו)

"אֵ֗יךְ נָשִׁ֥יר אֶת-שִׁיר-ה' עַ֝֗ל אַדְמַ֥ת נֵכָֽר?" הייתה תשובה כלפי עצם הדרישה: "שִׁ֥ירוּ לָ֝֗נוּ מִשִּׁ֥יר צִיּֽוֹן!", אולם כלפי המגמה להשכיח מליבם זכר המולדת, נשבע עתה כי אם בליבו שבועת אמונים: "אִֽם-אֶשְׁכָּחֵ֥ךְ יְֽרוּשָׁלִָ֗ם תִּשְׁכַּ֥ח יְמִינִֽי" לנגוע בכנור, "תִּדְבַּ֥ק-לְשׁוֹנִ֨י לְחִכִּי֮" מלשיר "אִם-לֹ֪א אֶ֫זְכְּרֵ֥כִי אִם-לֹ֣א אַ֭עֲלֶה אֶת-יְרוּשָׁלִַ֑ם עַ֝֗ל רֹ֣אשׁ שִׂמְחָתִֽי" - כלומר, מיד שיבצבץ בלב איזה רגש של שמחה אַ֭עֲלֶה אֶת זכר יְרוּשָׁלִַ֑ם החרבה עַ֝֗ל רֹ֣אשׁ שִׂמְחָתִֽי: כדי לערבב השמחה ולהשביתה כליל.


אַשְׁרֵ֤י שֶׁיֹּאחֵ֓ז וְנִפֵּ֬ץ אֶֽת-עֹ֝לָלַ֗יִךְ אֶל-הַסָּֽלַע:
(תהילים קלז ט)

אין זאת אומרת שהמשורר מקלס את כובש בבל על אכזריותו לנפץ את עולליה אֶל-הַסָּֽלַע, אלא מקלסו על עשותו נקמת ה' בבבל, והפרט שינפץ את העוללים אֶל-הַסָּֽלַע לא בא אלא לתאר את אופיו האכזרי, כאשר מעיד עליו גם ישעיהו לאמר: "ופרי בטן לא ירחמו, על בנים לא תחוס עינם!"(ישעיה יג יח).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך