תנ"ך על הפרק - מלאכי ג - וערבה לה' מנחת... כימי עולם וכשנים קדמוניות / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלאכי ג

567 / 929
היום

הפרק

הִנְנִ֤י שֹׁלֵחַ֙ מַלְאָכִ֔י וּפִנָּה־דֶ֖רֶךְ לְפָנָ֑י וּפִתְאֹם֩ יָב֨וֹא אֶל־הֵיכָל֜וֹ הָאָד֣וֹן ׀ אֲשֶׁר־אַתֶּ֣ם מְבַקְשִׁ֗ים וּמַלְאַ֨ךְ הַבְּרִ֜ית אֲשֶׁר־אַתֶּ֤ם חֲפֵצִים֙ הִנֵּה־בָ֔א אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃וּמִ֤י מְכַלְכֵּל֙ אֶת־י֣וֹם בּוֹא֔וֹ וּמִ֥י הָעֹמֵ֖ד בְּהֵרָֽאוֹת֑וֹ כִּֽי־הוּא֙ כְּאֵ֣שׁ מְצָרֵ֔ף וּכְבֹרִ֖ית מְכַבְּסִֽים׃וְיָשַׁ֨ב מְצָרֵ֤ף וּמְטַהֵר֙ כֶּ֔סֶף וְטִהַ֤ר אֶת־בְּנֵֽי־לֵוִי֙ וְזִקַּ֣ק אֹתָ֔ם כַּזָּהָ֖ב וְכַכָּ֑סֶף וְהָיוּ֙ לַֽיהוָ֔ה מַגִּישֵׁ֥י מִנְחָ֖ה בִּצְדָקָֽה׃וְעָֽרְבָה֙ לַֽיהוָ֔ה מִנְחַ֥ת יְהוּדָ֖ה וִירֽוּשָׁלִָ֑ם כִּימֵ֣י עוֹלָ֔ם וּכְשָׁנִ֖ים קַדְמֹנִיּֽוֹת׃וְקָרַבְתִּ֣י אֲלֵיכֶם֮ לַמִּשְׁפָּט֒ וְהָיִ֣יתִי ׀ עֵ֣ד מְמַהֵ֗ר בַּֽמְכַשְּׁפִים֙ וּבַמְנָ֣אֲפִ֔ים וּבַנִּשְׁבָּעִ֖ים לַשָּׁ֑קֶר וּבְעֹשְׁקֵ֣י שְׂכַר־שָׂ֠כִיר אַלְמָנָ֨ה וְיָת֤וֹם וּמַטֵּי־גֵר֙ וְלֹ֣א יְרֵא֔וּנִי אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃כִּ֛י אֲנִ֥י יְהוָ֖ה לֹ֣א שָׁנִ֑יתִי וְאַתֶּ֥ם בְּנֵֽי־יַעֲקֹ֖ב לֹ֥א כְלִיתֶֽם׃לְמִימֵ֨י אֲבֹתֵיכֶ֜ם סַרְתֶּ֤ם מֵֽחֻקַּי֙ וְלֹ֣א שְׁמַרְתֶּ֔ם שׁ֤וּבוּ אֵלַי֙ וְאָשׁ֣וּבָה אֲלֵיכֶ֔ם אָמַ֖ר יְהוָ֣ה צְבָא֑וֹת וַאֲמַרְתֶּ֖ם בַּמֶּ֥ה נָשֽׁוּב׃הֲיִקְבַּ֨ע אָדָ֜ם אֱלֹהִ֗ים כִּ֤י אַתֶּם֙ קֹבְעִ֣ים אֹתִ֔י וַאֲמַרְתֶּ֖ם בַּמֶּ֣ה קְבַעֲנ֑וּךָ הַֽמַּעֲשֵׂ֖ר וְהַתְּרוּמָֽה׃בַּמְּאֵרָה֙ אַתֶּ֣ם נֵֽאָרִ֔ים וְאֹתִ֖י אַתֶּ֣ם קֹבְעִ֑ים הַגּ֖וֹי כֻּלּֽוֹ׃הָבִ֨יאוּ אֶת־כָּל־הַֽמַּעֲשֵׂ֜ר אֶל־בֵּ֣ית הָאוֹצָ֗ר וִיהִ֥י טֶ֙רֶף֙ בְּבֵיתִ֔י וּבְחָנ֤וּנִי נָא֙ בָּזֹ֔את אָמַ֖ר יְהוָ֣ה צְבָא֑וֹת אִם־לֹ֧א אֶפְתַּ֣ח לָכֶ֗ם אֵ֚ת אֲרֻבּ֣וֹת הַשָּׁמַ֔יִם וַהֲרִיקֹתִ֥י לָכֶ֛ם בְּרָכָ֖ה עַד־בְּלִי־דָֽי׃וְגָעַרְתִּ֤י לָכֶם֙ בָּֽאֹכֵ֔ל וְלֹֽא־יַשְׁחִ֥ת לָכֶ֖ם אֶת־פְּרִ֣י הָאֲדָמָ֑ה וְלֹא־תְשַׁכֵּ֨ל לָכֶ֤ם הַגֶּ֙פֶן֙ בַּשָּׂדֶ֔ה אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃וְאִשְּׁר֥וּ אֶתְכֶ֖ם כָּל־הַגּוֹיִ֑ם כִּֽי־תִהְי֤וּ אַתֶּם֙ אֶ֣רֶץ חֵ֔פֶץ אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃חָזְק֥וּ עָלַ֛י דִּבְרֵיכֶ֖ם אָמַ֣ר יְהוָ֑ה וַאֲמַרְתֶּ֕ם מַה־נִּדְבַּ֖רְנוּ עָלֶֽיךָ׃אֲמַרְתֶּ֕ם שָׁ֖וְא עֲבֹ֣ד אֱלֹהִ֑ים וּמַה־בֶּ֗צַע כִּ֤י שָׁמַ֙רְנוּ֙ מִשְׁמַרְתּ֔וֹ וְכִ֤י הָלַ֙כְנוּ֙ קְדֹ֣רַנִּ֔ית מִפְּנֵ֖י יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃וְעַתָּ֕ה אֲנַ֖חְנוּ מְאַשְּׁרִ֣ים זֵדִ֑ים גַּם־נִבְנוּ֙ עֹשֵׂ֣י רִשְׁעָ֔ה גַּ֧ם בָּחֲנ֛וּ אֱלֹהִ֖ים וַיִּמָּלֵֽטוּ׃אָ֧ז נִדְבְּר֛וּ יִרְאֵ֥י יְהוָ֖ה אִ֣ישׁ אֶת־רֵעֵ֑הוּ וַיַּקְשֵׁ֤ב יְהוָה֙ וַיִּשְׁמָ֔ע וַ֠יִּכָּתֵב סֵ֣פֶר זִכָּר֤וֹן לְפָנָיו֙ לְיִרְאֵ֣י יְהוָ֔ה וּלְחֹשְׁבֵ֖י שְׁמֽוֹ׃וְהָ֣יוּ לִ֗י אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת לַיּ֕וֹם אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י עֹשֶׂ֣ה סְגֻלָּ֑ה וְחָמַלְתִּ֣י עֲלֵיהֶ֔ם כַּֽאֲשֶׁר֙ יַחְמֹ֣ל אִ֔ישׁ עַל־בְּנ֖וֹ הָעֹבֵ֥ד אֹתֽוֹ׃וְשַׁבְתֶּם֙ וּרְאִיתֶ֔ם בֵּ֥ין צַדִּ֖יק לְרָשָׁ֑ע בֵּ֚ין עֹבֵ֣ד אֱלֹהִ֔ים לַאֲשֶׁ֖ר לֹ֥א עֲבָדֽוֹ׃כִּֽי־הִנֵּ֤ה הַיּוֹם֙ בָּ֔א בֹּעֵ֖ר כַּתַּנּ֑וּר וְהָי֨וּ כָל־זֵדִ֜ים וְכָל־עֹשֵׂ֤ה רִשְׁעָה֙ קַ֔שׁ וְלִהַ֨ט אֹתָ֜ם הַיּ֣וֹם הַבָּ֗א אָמַר֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת אֲשֶׁ֛ר לֹא־יַעֲזֹ֥ב לָהֶ֖ם שֹׁ֥רֶשׁ וְעָנָֽף׃וְזָרְחָ֨ה לָכֶ֜ם יִרְאֵ֤י שְׁמִי֙ שֶׁ֣מֶשׁ צְדָקָ֔ה וּמַרְפֵּ֖א בִּכְנָפֶ֑יהָ וִֽיצָאתֶ֥ם וּפִשְׁתֶּ֖ם כְּעֶגְלֵ֥י מַרְבֵּֽק׃וְעַסּוֹתֶ֣ם רְשָׁעִ֔ים כִּֽי־יִהְי֣וּ אֵ֔פֶר תַּ֖חַת כַּפּ֣וֹת רַגְלֵיכֶ֑ם בַּיּוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר אֲנִ֣י עֹשֶׂ֔ה אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃זִכְר֕וּ תּוֹרַ֖ת מֹשֶׁ֣ה עַבְדִּ֑י אֲשֶׁר֩ צִוִּ֨יתִי אוֹת֤וֹ בְחֹרֵב֙ עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל חֻקִּ֖ים וּמִשְׁפָּטִֽים׃הִנֵּ֤ה אָֽנֹכִי֙ שֹׁלֵ֣חַ לָכֶ֔ם אֵ֖ת אֵלִיָּ֣ה הַנָּבִ֑יא לִפְנֵ֗י בּ֚וֹא י֣וֹם יְהוָ֔ה הַגָּד֖וֹל וְהַנּוֹרָֽא׃וְהֵשִׁ֤יב לֵב־אָבוֹת֙ עַל־בָּנִ֔ים וְלֵ֥ב בָּנִ֖ים עַל־אֲבוֹתָ֑ם פֶּן־אָב֕וֹא וְהִכֵּיתִ֥י אֶת־הָאָ֖רֶץ חֵֽרֶם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

וערבה לה' מנחת... כימי עולם וכשנים קדמוניות

הפרק האחרון במלאכי מתאר את יום ה' שבו יעשה ה' משפט בחוטאים; לפיכך מרובות בו תוכחות על חטאים לצד תיאורי העונש. 

פסוק ד', הפותח את ההפטרה לשבת הגדול הלקוחה מהפרק, הוא דווקא פסוק אופטימי של נחמה: "וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות". נעיין הפעם בשני חלקי הפסוק. ברישא "וערבה לה' מנחת" נדון בשאלה מדוע מציין מלאכי רק את ערבות המנחה ולא את ערבות הקרבנות כולם, ובסיפא, נברר לאיזו תקופה מתייחס הנביא בביטוי "כימי עולם וכשנים קדמוניות", ונשאל מה היה הדבר הערב בתקופה זו, שאליו מתגעגע הנביא כל כך.

לגבי השאלה הראשונה, יש לומר, שהנביא מתייחס לכלל הקרבנות ולאו דווקא למנחה, ואכן כך תרגם יונתן: "ויתגלי קדם ה' קרבן אנש יהודה ויתבי ירושלים", וכן במצודות: "אז יערב לה' תשורת יהודה". כלומר, השם "מנחה" שבפסוק אינו מכוון לסוג של קרבן מנחה מסֹֹלֶת, אלא משמעותו כאן היא מתנה או קרבן באופן כללי; ואכן הנביא מתייחס לכלל עבודת הקרבנות. והא ראיה, שגם בפסוק הקודם, המתאר את טיהור בני לוי המשרתים בקודש, מציין הנביא רק את המנחה: "והיו לה' מגישי מנחה בצדקה".

גם אם נקבל פירוש זה, ייתכן שיש משמעות נוספת למילה "מנחה", כסמל לקרבנות כולם. על הפסוק "ונפש כי תקריב קרבן מנחה לי-הוה"(ויקרא ב א), דרשה הגמרא: "אמר ר' יצחק, מפני מה נשתנית מנחה שנאמר בה נפש? אמר הקב"ה מי דרכו להביא מנחה? - עני, מעלה אני עליו כאילו הקריב נפשו לפני"(מנחות קד:). בפסוק הבא מדבר הנביא על קבוצת החלשים: "וקרבתי אליכם למשפט והייתי עד ממהר...ובעושקי שכר שכיר אלמנה ויתום ומטי גר ולא יראוני אמר ה' צבא-ות". אלו האנשים שקרבנם קרבן מנחה, ומעלה עליהם הכתוב כאילו הקריבו נפשם לפניו, על כן, דווקא קרבן המנחה יערב לה' לעתיד לבא; ואולי, כל הקרבנות יחשבו אז במעלת קרבן המנחה. 

ובאשר לזיהוי התקופה הנרמזת בביטוי "כימי עולם וכשנים קדמוניות", חז"ל חלוקים בקשר להשוואה של קרבנות העתיד לקרבנות העבר: " 'כימי עולם' - כימי משה, שנאמר בו 'ותצא אש מלפני ה' ותאכל את העולה'. 'וכשנים קדמוניות' - כימי שלמה, שנאמר 'וכל בני ישראל רואים ברדת אש'. רבי אומר: 'כימי עולם' - כימי נח, שנאמר כי 'מי נח זאת לי אשר נשבעתי'. 'וכשנים קדמוניות' - כימי הבל שלא הייתה עבודת אלילים בעולם"(ילקוט שמעוני רמז תקפטד המקור בתורת כהנים שמיני). 

המגיד מדובנה הסביר כדרכו את הגעגועים לקרבנות מימי קדם במשל. שני אוהבים היו מעניקים זה לזה מתנות. מובן שבמתנות כאלו אין מדקדקין אף אם המתנה אינה מושלמת. לימים נעשו שני האוהבים מחותנים והתחייבו כמקובל. כיוון שעכשיו הנתינה באה מתוך חובה, מדקדק כל אחד עם רעהו עד הפרוטה האחרונה. והנמשל: בימי האבות הוערכו קיום המצוות וזבח הקרבנות בדרגה של "אינו מצווה ועושה", ועל כן הכל היה אהוב; ברם לאחר מתן תורה כשהקרבנות קרבים מתוך ציווי, יש לדקדק במצוות ובקרבן. מלאכי מנבא שלעתיד לבוא תהיה מנחת יהודה וירושלים ערבה כבימי האבות - שכל מה שעשו היה ערב, שהרי קרבנם בא בנדבה, ולא מתוך חובה. 

שמא יש להוסיף היבט נוסף. על הפסוק "אדם כי יקריב מכם" (ויקרא א ב), מביא רש"י את דרשת תורת כהנים: "מה אדם הראשון לא הקריב מן הגזל שהכל היה שלו, אף אתם לא תקריבו מן הגזל". מכיוון שבפסוק הבא מדבר מלאכי על "עושקי שכר שכיר אלמנה ומטי גר", אפשר שהביטוי "כימי עולם וכשנים קדמוניות" רומז לימי האדם הראשון. אכן תקופתו היא התקופה הקדמונית ביותר, והיא הולמת את הביטוי "כימי עולם", כימות התקופה הקדומה ביותר, בשנותיה הראשונות של הבריאה. הקרבנות והמנחה המוגשים לה' בעתיד, יהיו ערבים כמו בתקופתו של אדה"ר, כיוון שהם יהיו נקיים מגזל כמו קרבנותיו של האדם הראשון. רמז לפירוש זה, נמצא גם בפסוק הקודם, שבו מדבר מלאכי על בני לוי שיטוהרו ויזוקקו: "והיו לה' מגישי מנחה בצדקה".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך