תנ"ך על הפרק - מלכים ב ז - "וארבעה אנשים היו מצורעים" / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

מלכים ב ז

316 / 929
היום

הפרק

וַיֹּ֣אמֶר אֱלִישָׁ֔ע שִׁמְע֖וּ דְּבַר־יְהוָ֑ה כֹּ֣ה ׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה כָּעֵ֤ת ׀ מָחָר֙ סְאָֽה־סֹ֣לֶת בְּשֶׁ֗קֶל וְסָאתַ֧יִם שְׂעֹרִ֛ים בְּשֶׁ֖קֶל בְּשַׁ֥עַר שֹׁמְרֽוֹן׃וַיַּ֣עַן הַשָּׁלִ֡ישׁ אֲשֶׁר־לַמֶּלֶךְ֩ נִשְׁעָ֨ן עַל־יָד֜וֹ אֶת־אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִים֮ וַיֹּאמַר֒ הִנֵּ֣ה יְהוָ֗ה עֹשֶׂ֤ה אֲרֻבּוֹת֙ בַּשָּׁמַ֔יִם הֲיִהְיֶ֖ה הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֑ה וַיֹּ֗אמֶר הִנְּכָ֤ה רֹאֶה֙ בְּעֵינֶ֔יךָ וּמִשָּׁ֖ם לֹ֥א תֹאכֵֽל׃וְאַרְבָּעָ֧ה אֲנָשִׁ֛ים הָי֥וּ מְצֹרָעִ֖ים פֶּ֣תַח הַשָּׁ֑עַר וַיֹּֽאמְרוּ֙ אִ֣ישׁ אֶל־רֵעֵ֔הוּ מָ֗ה אֲנַ֛חְנוּ יֹשְׁבִ֥ים פֹּ֖ה עַד־מָֽתְנוּ׃אִם־אָמַרְנוּ֩ נָב֨וֹא הָעִ֜יר וְהָרָעָ֤ב בָּעִיר֙ וָמַ֣תְנוּ שָׁ֔ם וְאִם־יָשַׁ֥בְנוּ פֹ֖ה וָמָ֑תְנוּ וְעַתָּ֗ה לְכוּ֙ וְנִפְּלָה֙ אֶל־מַחֲנֵ֣ה אֲרָ֔ם אִם־יְחַיֻּ֣נוּ נִֽחְיֶ֔ה וְאִם־יְמִיתֻ֖נוּ וָמָֽתְנוּ׃וַיָּק֣וּמוּ בַנֶּ֔שֶׁף לָב֖וֹא אֶל־מַחֲנֵ֣ה אֲרָ֑ם וַיָּבֹ֗אוּ עַד־קְצֵה֙ מַחֲנֵ֣ה אֲרָ֔ם וְהִנֵּ֥ה אֵֽין־שָׁ֖ם אִֽישׁ׃וַאדֹנָ֞י הִשְׁמִ֣יעַ ׀ אֶת־מַחֲנֵ֣ה אֲרָ֗ם ק֥וֹל רֶ֙כֶב֙ ק֣וֹל ס֔וּס ק֖וֹל חַ֣יִל גָּד֑וֹל וַיֹּאמְר֞וּ אִ֣ישׁ אֶל־אָחִ֗יו הִנֵּ֣ה שָֽׂכַר־עָלֵינוּ֩ מֶ֨לֶךְ יִשְׂרָאֵ֜ל אֶת־מַלְכֵ֧י הַחִתִּ֛ים וְאֶת־מַלְכֵ֥י מִצְרַ֖יִם לָב֥וֹא עָלֵֽינוּ׃וַיָּקוּמוּ֮ וַיָּנ֣וּסוּ בַנֶּשֶׁף֒ וַיַּעַזְב֣וּ אֶת־אָהֳלֵיהֶ֗ם וְאֶת־סֽוּסֵיהֶם֙ וְאֶת־חֲמֹ֣רֵיהֶ֔ם הַֽמַּחֲנֶ֖ה כַּאֲשֶׁר־הִ֑יא וַיָּנֻ֖סוּ אֶל־נַפְשָֽׁם׃וַיָּבֹאוּ֩ הַֽמְצֹרָעִ֨ים הָאֵ֜לֶּה עַד־קְצֵ֣ה הַֽמַּחֲנֶ֗ה וַיָּבֹ֜אוּ אֶל־אֹ֤הֶל אֶחָד֙ וַיֹּאכְל֣וּ וַיִּשְׁתּ֔וּ וַיִּשְׂא֣וּ מִשָּׁ֗ם כֶּ֤סֶף וְזָהָב֙ וּבְגָדִ֔ים וַיֵּלְכ֖וּ וַיַּטְמִ֑נוּ וַיָּשֻׁ֗בוּ וַיָּבֹ֙אוּ֙ אֶל־אֹ֣הֶל אַחֵ֔ר וַיִּשְׂא֣וּ מִשָּׁ֔ם וַיֵּלְכ֖וּ וַיַּטְמִֽנוּ׃וַיֹּאמְרוּ֩ אִ֨ישׁ אֶל־רֵעֵ֜הוּ לֹֽא־כֵ֣ן ׀ אֲנַ֣חְנוּ עֹשִׂ֗ים הַיּ֤וֹם הַזֶּה֙ יוֹם־בְּשֹׂרָ֣ה ה֔וּא וַאֲנַ֣חְנוּ מַחְשִׁ֗ים וְחִכִּ֛ינוּ עַד־א֥וֹר הַבֹּ֖קֶר וּמְצָאָ֣נוּ עָו֑וֹן וְעַתָּה֙ לְכ֣וּ וְנָבֹ֔אָה וְנַגִּ֖ידָה בֵּ֥ית הַמֶּֽלֶךְ׃וַיָּבֹ֗אוּ וַֽיִּקְרְאוּ֮ אֶל־שֹׁעֵ֣ר הָעִיר֒ וַיַּגִּ֤ידוּ לָהֶם֙ לֵאמֹ֔ר בָּ֚אנוּ אֶל־מַחֲנֵ֣ה אֲרָ֔ם וְהִנֵּ֥ה אֵֽין־שָׁ֛ם אִ֖ישׁ וְק֣וֹל אָדָ֑ם כִּ֣י אִם־הַסּ֤וּס אָסוּר֙ וְהַחֲמ֣וֹר אָס֔וּר וְאֹהָלִ֖ים כַּאֲשֶׁר־הֵֽמָּה׃וַיִּקְרָ֖א הַשֹּֽׁעֲרִ֑ים וַיַּגִּ֕ידוּ בֵּ֥ית הַמֶּ֖לֶךְ פְּנִֽימָה׃וַיָּ֨קָם הַמֶּ֜לֶךְ לַ֗יְלָה וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־עֲבָדָ֔יו אַגִּֽידָה־נָּ֣א לָכֶ֔ם אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָ֥שׂוּ לָ֖נוּ אֲרָ֑ם יָדְע֞וּ כִּי־רְעֵבִ֣ים אֲנַ֗חְנוּ וַיֵּצְא֤וּ מִן־הַֽמַּחֲנֶה֙ לְהֵחָבֵ֤הבהשדהבַשָּׂדֶה֙לֵאמֹ֔ר כִּֽי־יֵצְא֤וּ מִן־הָעִיר֙ וְנִתְפְּשֵׂ֣ם חַיִּ֔ים וְאֶל־הָעִ֖יר נָבֹֽא׃וַיַּעַן֩ אֶחָ֨ד מֵעֲבָדָ֜יו וַיֹּ֗אמֶר וְיִקְחוּ־נָ֞א חֲמִשָּׁ֣ה מִן־הַסּוּסִים֮ הַֽנִּשְׁאָרִים֮ אֲשֶׁ֣ר נִשְׁאֲרוּ־בָהּ֒ הִנָּ֗ם כְּכָל־ההמוןהֲמ֤וֹןיִשְׂרָאֵל֙ אֲשֶׁ֣ר נִשְׁאֲרוּ־בָ֔הּ הִנָּ֕ם כְּכָל־הֲמ֥וֹן יִשְׂרָאֵ֖ל אֲשֶׁר־תָּ֑מּוּ וְנִשְׁלְחָ֖ה וְנִרְאֶֽה׃וַיִּקְח֕וּ שְׁנֵ֖י רֶ֣כֶב סוּסִ֑ים וַיִּשְׁלַ֨ח הַמֶּ֜לֶךְ אַחֲרֵ֧י מַחֲנֵֽה־אֲרָ֛ם לֵאמֹ֖ר לְכ֥וּ וּרְאֽוּ׃וַיֵּלְכ֣וּ אַחֲרֵיהֶם֮ עַד־הַיַּרְדֵּן֒ וְהִנֵּ֣ה כָל־הַדֶּ֗רֶךְ מְלֵאָ֤ה בְגָדִים֙ וְכֵלִ֔ים אֲשֶׁר־הִשְׁלִ֥יכוּ אֲרָ֖םבהחפזםבְּחָפְזָ֑םוַיָּשֻׁ֙בוּ֙ הַמַּלְאָכִ֔ים וַיַּגִּ֖דוּ לַמֶּֽלֶךְ׃וַיֵּצֵ֣א הָעָ֔ם וַיָּבֹ֕זּוּ אֵ֖ת מַחֲנֵ֣ה אֲרָ֑ם וַיְהִ֨י סְאָה־סֹ֜לֶת בְּשֶׁ֗קֶל וְסָאתַ֧יִם שְׂעֹרִ֛ים בְּשֶׁ֖קֶל כִּדְבַ֥ר יְהוָֽה׃וְהַמֶּלֶךְ֩ הִפְקִ֨יד אֶת־הַשָּׁלִ֜ישׁ אֲשֶׁר־נִשְׁעָ֤ן עַל־יָדוֹ֙ עַל־הַשַּׁ֔עַר וַיִּרְמְסֻ֧הוּ הָעָ֛ם בַּשַּׁ֖עַר וַיָּמֹ֑ת כַּאֲשֶׁ֤ר דִּבֶּר֙ אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֔ים אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּ֔ר בְּרֶ֥דֶת הַמֶּ֖לֶךְ אֵלָֽיו׃וַיְהִ֗י כְּדַבֵּר֙ אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֔ים אֶל־הַמֶּ֖לֶךְ לֵאמֹ֑ר סָאתַ֨יִם שְׂעֹרִ֜ים בְּשֶׁ֗קֶל וּֽסְאָה־סֹ֙לֶת֙ בְּשֶׁ֔קֶל יִהְיֶה֙ כָּעֵ֣ת מָחָ֔ר בְּשַׁ֖עַר שֹׁמְרֽוֹן׃וַיַּ֨עַן הַשָּׁלִ֜ישׁ אֶת־אִ֣ישׁ הָאֱלֹהִים֮ וַיֹּאמַר֒ וְהִנֵּ֣ה יְהוָ֗ה עֹשֶׂ֤ה אֲרֻבּוֹת֙ בַּשָּׁמַ֔יִם הֲיִהְיֶ֖ה כַּדָּבָ֣ר הַזֶּ֑ה וַיֹּ֗אמֶר הִנְּךָ֤ רֹאֶה֙ בְּעֵינֶ֔יךָ וּמִשָּׁ֖ם לֹ֥א תֹאכֵֽל׃וַיְהִי־ל֖וֹ כֵּ֑ן וַיִּרְמְס֨וּ אֹת֥וֹ הָעָ֛ם בַּשַּׁ֖עַר וַיָּמֹֽת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

"וארבעה אנשים היו מצורעים"

מעבר להקשר הכללי שבין פרשת נגעים לפרקנו, קוראים אנו בפרקנו על יישומה המעשי של ההלכה. בפרשת נגעים למדנו "מחוץ למחנה מושבו"(ויקרא יג מו) - ובפרקנו "וארבעה אנשים היו מצורעים פתח השער"(מלכים ב ז ג; ועיין רש"י ד"ה "פתח השער"). חז"ל דרשו שארבעה הם גחזי ושלושת בניו(סנהדרין קט:; סוטה מז.). בזה קוימה קללת אלישע, מלפני שני פרקים, "וצרעת נעמן תדבק בך ובזרעך לעולם, ויצא מלפניו מצורע כשלג"(מלכים ב ה כז) במלואה; שם שמענו על צרעת גחזי, ופרקנו מוסיף לספר על הצרעת בזרעו.

זה כנראה החלק הקל בעונשו של גחזי. החלק החמור מתואר בתחילת פרק חלק(כינוי לאחד הפרקים במסכת סנהדרין):

ואלו שאין להם חלק לעולם הבא(אמנם יש גם דעה אחרת בהמשך הגמרא, סנהדרין קה.)... ארבעה הדיוטות: בלעם ודואג אחיתופל וגחזי
(המשנה בסנהדרין צ.)

מסתבר שמלבד חטאו של גחזי בפרשת נעמן, עוד תלויה לו קופת שרצים אחרת, והיא שמוסיפה את שמו לרשימה הבלתי מכובדת של אלו אשר נדחו מחיי העולם הבא.

הגמרא ממשיכה להסביר את חטאו:

מאי עבד(=מה עשה)? איכא דאמרי(=יש שאומרים): אבן שואבת(=מגנט) תלה לחטאת ירבעם והעמידה בן שמים לארץ. ואיכא דאמרי(=מה עשה) שם חקק בפיה והיתה מכרזת ואומרת אנכי ולא יהיה לך.

לפי שני ההסברים האדיר גחזי את כוח הטומאה, ובפעולת קסמים העמיד את הפסל של ירבעם באויר או גרם לקול שיצא מפיו(ועיין במאמר קודם שלנו בספר שמות לגבי מחלוקת הרמב"ם והרמב"ן). ברור שגחזי חטא והחטיא את הרבים בעשותו כן, וכבר שנינו "החוטא ומחטיא את הרבים אין מספיקים בידו לעשות תשובה"(סנהדרין קז:)

בגמרא יש הסבר נוסף לחטאו של גחזי:

איכא דאמרי רבנן דחה מקמיה.
[יש שאומרים: חכמים דחה מלפניו.]

ופירש רש"י:

דחה תלמידים מישיבתו של אלישע.

הגמרא מוכיחה זאת מפסוק מהפרק הקודם:

"ויאמרו בני הנביאים אל אלישע, הנה נא המקום אשר אנחנו יושבים שם לפניך צר ממנו"(מלכים ב ו א) - מכלל דעד השתא לא הוו צר(=שעד עתה לא היה צר).

לדעת הגמרא נוספו ספסלים בבית מדרשו של הנביא אחר סילוקו של גחזי. אכן גם הפרעה לרישום תלמידים, נחשבת להחטאת הרבים כמו עבודה זרה.

חטא זה עולה גם ממקור אחר:

גחזי אדם גבור בתורה היה, אלא שהיו בו שלשה דברים, עין צרה, ופרוץ בערוה ולא היה מודה בתחית המתים.
עין צרה - בשעה שהיה אלישע יושב ודורש היה גחזי יושב על השער, והתלמידים רואים אותו ואומרים אם גחזי לא נכנס, אנו ניכנס? אליש היה יושב ודורש ובני אדם לא נהנו...
ופרוץ בערוה - שכן השונמית אומרת לאשה "איש א-לוהים קדוש הוא עובר עלינו תמיד"(מלכים ב ד ט) - הוא קדוש ואין תלמידו קדוש, שנאמר "ויגש גחזי להודפה" - שנתן ידו בהוד שביופיה(נגע בה בצורה לא צנועה).
ולא היה מודה בתחית המתים...
(ירושלמי סנהדרין י כ. מצוטט כאן מאישי התנ"ך עמ' צז-צח; ועיין עוד פרקי דר' אליעזר לג; ברכות עב.; ועוד במאמרנו "ובאת וסגרת הדלת בעדך" לפרק ד)

ועוד דרשו חכמים על יחסו העוין של גחזי לרבו:

מפני מה נענש גחזי? מפני שקרא לרבו בשמו, שנאמר(מלכים ב ח ה): "ויאמר גחזי... וזה בנה אשר החיה אלישע".
(סנהדרין ק.)

והצרעת באה כידוע על לשון הרע, וגם בזה שלח את ידו:

גחזי סיפר לשון הרע ברבו, ודבקה בו צרעת עד יום מותו
(אבות דר' נתן ט).

ומלשון הרע ושקר ששיקר לנעמן בא לידי שבועת שוא, שהיא עצמה גוררת צרעת:

אמר ר' שמואל בר נחמן אמר ר' יונתן, על שבעה דברים נגעים באים: על לשון הרע ועל שפיכות דמים ועל שבועת שוא...
ועל שבועת שוא - דכתיב "הואל(לשון שבועה, השבע ששלחך אלישע) קח ככרים"(מלכים ב ה כג)
(ערכין טז.)

ועל כולם - חילול ה':

אלישע קידש שמו של הקב"ה שלא רצה ליטול מנעמן כלום, וגחזי רדף אחריו ונשבע לו לשקר ששלח אצלו שישלח לו ממון. נמצא זה מחלל שמים שקידש אלישע , אמר לו הקב"ה לגחזי: רשע, אתה אמרת "חי ה' כי אם רצתי אחריו ולקחתי מאתו מאומה(מלכים ב ה כ), נשבעת בשמי כדי לחללו. חייך, "מאומה" אמרת, ומומו(=מום שלו) אתה נוטל.
(במדבר רבה ז ה ומקורות רבים נוספית המובאים בנ"ך עם תורה שבע"פ עמוד סב)

ואנו נוסיף לכאן את הפסוק בתורה המדבר על נטילת חרמים: "ולא ידבק בידך מאומה מן החרם"(דברים יג יח).

ובניו למה נענשו? ייתכן, שגם כאן חל הכלל שאמרו חז"ל: "ודואג ואחיתופל וגחזי ואבשלום... שנתנו עיניהם במה שאינו ראוי להם, מה שביקשו לא ניתן להם, ומה שבידם נטלוהו מהם"(סוטה ט:); וכתב הרד"ק שבניו של  גיחזי ידעו בדבר(ולא מיחו, ועיין רד"ק שמואל ב ג כט). והזהר כתב: "אלישע ראה יותר משאר הנביאים וראה שלא יצא בן הגון מגחזי ועל כן קלל את כולם"(זוהר תזריע נא יא, מובא בספר נ"ך עם תורה שבע"פ עמוד סו)

ועל דחיה זו, שדחה אלישע את גחזי בשתי ידיו, הוא בא על עונשו, ועל כך אי"ה בעיון הבא.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך